، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۸-۶۴

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در رابطین سلامت
چکیده فارسی مقاله ایدز تمامی کشورهای دنیا و همه ی گروه های جنسی و نژادی را تحت تاثیر قرار داده است. آمارها نشان دهنده ی موارد عفونت و ابتلای به ایدز در منطقه و ایران است. هدف این مطالعه ارزیابی تاثیر آموزش بیماری ایدز به رابطین سلامت شهر رشتخوار، بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود.در این مطالعه نیمه تجربی150 نفر از رابطین سلامت شهرستان رشتخوار انتخاب شدندو در دو گروه مورد و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن تائید گردید.سپس مداخله آموزشی بر روی گروه مورد انجام شد. یک ماه بعد مجدداً همان پرسشنامه در اختیار رابطین قرار داده شد تا نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند. داده ها کدبندی شد و با آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی ، کای دو و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند.قبل از مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی، نگرش، حساسیت و شدت درک شده ، موانع و منافع در کشده ، خودکارآمدی و راهنمایی برای عمل معنی دار نبودند، ولی بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات تمامی سازه های مدل اعتقاد بهداشتی معنی دار شد.همچنین یافته های مطالعه نشان داد سازه های خودکارآمدی و منافع درک شده بیشتریت توان پیش گویی کنندگی قصد رفتار را دارا بود.نتایج گویای آن بود که مداخله آموزشی بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی می تواند تأثیر مثبتی بر آگاهی ، مهارتها و رفتارهای پیشگیری کننده در رابطین بهداشتی و خانوارهای تحت پوشش آنها دررابطه با بیماری ایدز داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، الگوی اعتقاد بهداشتی، رابطین سلامت

عنوان انگلیسی The using of health belief model on AIDS preventive behaviors among health volunteers
چکیده انگلیسی مقاله The prevalence of AIDS/HIV is dramatically increasing worldwide. Iran and other Middle East countries are no exception in this regard. The main aim of this study was to assess the effects AIDS education on Health Belief Model (HBM) constructs among the health volunteers in Roshtkar.The study was conducted as a quasi-experimental trial. One hundred fifty health volunteers were randomly selected and divided into two groups, namely the experimental and control. Having verified the validity and reliability of the questionnaire, it was utilized as a means of data collection. Thirty days after the intervention, the questionnaires were completed again. The data was coded. The collected data were inserted in SPSS software and analyzed by the statistical independent t-test, paired t-test, Pearson Correlation test. The results showed that before intervention, mean scores of knowledge, perceived benefits, barriers, susceptibility and severity, and self-efficacy were not significantly different between the two groups. After training, scores of all variables in intervention group significantly increased. Self-efficacy, perceived benefits, was the strongest predictor within the HBM. AIDS education program could have a better effect on Health Belief Model constructs on AIDS in health volunteers and Household by covered than the AIDS education program by itself.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Health Volunteers, Health Belief Model

نویسندگان مقاله خیر محمد جدگال | Khair Mohammad Jadgal


هادی علیزاده سیوکی | Hadi Alizadeh Siuki


نازنین شماعیان رضوی | Nazanin Shamaian Razavi



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-404-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202439.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات