، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۰۴-۱۱۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر ابعاد خود کارآمدی مشاوران مدارس
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر ابعاد خود کارآمدی مشاوران مدارس بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری آن را مشاوران مدارس شهر بجنورد در سال 1390 تشکیل می‌داد. تعداد 77 نفر از این مشاوران با روش نمونه گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند و مقیاس خود کارآمدی عمومی شرر و مادوکس(1982) را تکمیل کردند. در ادامه 28 نفر ( 21 زن و 7 مرد) که کمترین نمرات را کسب کرده بودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. مداخله آزمایشی( آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل) بر روی گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای و دو بار در هفته اجرا گردید . پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که میان گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در خود کارآمدی و ابعاد آن وجود ندارد و آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر خود کارآمدی مشاوران مؤثر نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل رفتار متقابل، خود کارآمدی، مشاوران مدارس

عنوان انگلیسی The effectiveness of group training for reciprocal behavior analysis on the self-efficacy among school counselors
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present research was to assess the effectiveness of group training in transactional analysis on the self-efficacy Dimensions of the school counselors. The research method was semi-empirical with pretest- posttest which was held on the control group. Research statistic population included School` s counselors in Bojnourd city in the year 2011. In the first step 77 people of these counselors were selected randomly and complete the Sherer & Maddux (1982) Self-efficacy scale. Then 28 people (21 female and 7 male) that had scored low were randomly placed in control and experimental groups. Experimental interference (group training in transactional analysis) was held on the experimental group in ten sessions, each session lasted ninety minutes twice a week. At the end of the educational program, post-test was held in both groups after one week. Data analyzed by multivariate covariance (MANCOVA). The results indicated that there is no significant difference between two groups in dimensions of self-efficacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Transactional analysis, Self-efficacy, School counselors

نویسندگان مقاله راضیه کرامتی | Raziye Keramati


مهرانگیز شعاع کاظمی | Mehrangiz ShoaKazemi


فرهاد تنهای رشوانلو | Farhad Tanhaye Reshvanloo


سیمین حسینیان | Simin Hosseinian



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-665-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202445.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات