، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۹۰۳-۹۱۰

عنوان فارسی تاثیر مداخله مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان مدارس ابتدایی
چکیده فارسی مقاله رفتار تغذیه ای مناسب نقش مهمی در ارتقاء سلامت جسمی و روانی دانش آموزان دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر یک برنامه مداخله ای مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان بود. این مطالعه نیمه تجربی شاهددار تصادفی شده، به صورت قبل و بعد، بر روی 67 دانش آموز کلاس پنجم در دو دبستان ابتدایی شهر مشهد در سال 1391 انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (32 نفر) و شاهد (35 نفر) قرار گرفته و برنامه مداخله در طی چهار جلسه برای گروه آزمون به اجرا درآمد. 2 هفته بعد داده ها با استفاده از پرسشنامه طراحی شده بر اساس سازه های "تئوری رفتار برنامه ریزی شده" جمع آوری و با نرم افزار آماری SPSS-13 و آزمون های تی مستقل و زوجی و کای دو در سطح معنی داری 95% تجزیه و تحلیل شدند. قبل از مداخله، اختلاف معنی داری در سازه های تئوری بین گروه آزمون و شاهد، وجود نداشت (p>0.05). اما پس از مداخله، در نمرات نگرش ( p< 0.01 ، t = 3.51)، هنجارهای انتزاعی (p< 0.01 ، t = 6.98) و کنترل درک شده (p< 0.01 ، t = 3.84) اختلاف معنی داری بین گروه آزمون و شاهد وجود داشت. با توجه به یافته های حاصل می توان گفت؛ برنامه های ارتقاء سلامت مبتنی بر تئوری رفتاری برنامه ریزی شده نقش موثری در ارتقاء رفتارهای تغذیه ای در بین دانش آموزان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئوری رفتار برنامه ریزی شده، رفتار تغذیه ای، دانش آموز

عنوان انگلیسی The effect of intervention based on the theory of planned behavior on improving nutritional behaviors of students
چکیده انگلیسی مقاله Appropriate nutritional behavior have an important role in promotion of the student's physical and mental health. The aim of current study was evaluating effect an interventional program based on the theory of planned behavior on improving nutritional behaviors of students. This was a quasi-experimental study, randomized controlled trials, using before and after design, on 67 students in the fifth grade of the primary school, , which was conducted in 2010, in Mashhad. Samples were randomly assigned in two groups: case (n=32) and control (n=35). Then, intervention program consists of 4 sessions carried out for case group. Two weeks later, data were collected using using a questionnaire based on structures of, "Theory of Planned Behavior". Data were analyzed with SPSS-13 statistical software, independent and paired t-test and chi-square,in the significant %95. Before of intervention, in the structures of the theory, there was no significant difference between case and control group (p>0.05). But, after of intervention, in the scores of attitude (p< 0.01 ، t = 3.51), subjective norms (p< 0.01 ، t = 6.98) and perceived control (p< 0.01 ، t = 3.84), there was significant difference between case and control group. Therefore health promotion programs, based on the theory of planned behavior, have effective influence in improvement of nutritional behaviors among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا زنده طلب | Hamid Reza Zendehtalab



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-415-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202455.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات