، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۹۳۵-۹۴۳

عنوان فارسی نقش پیش بین سرمایه روانشناختی، سخت‌‌رویی روانشناختی و هوش معنوی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله بهزیستی روانشناختی به کیفیت تجربه شده‌ی زندگی اشاره می‌کند و منعکس کننده عملکرد و تجربه روانشناختی مطلوب است. ما زندگیمان را بصورت خوب یا بد ارزیابی می‌کنیم اگر این ارزیابی برای ما حس دستیابی به پتانسیل کامل روانشناختی شخصی فراهم کند، منجر به بهزیستی روانشناختی می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی سرمایه روانشناختی، سخت‌رویی‌ روانشناختی و هوش معنوی بعنوان عوامل پیش‌بین بهزیستی روانشناختی در دانشجویان می‌باشد. پژوهش از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه‌های خوارزمی، آزاد و پیام نور کرج در سال تحصیلی 92-1391 و نمونه 377 نفر می‌باشند که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه سرمایه روانشناختی، پرسشنامه زمینه‌یابی دیدگاه‌های شخصی و مقیاس خود‌ارزیابی هوش معنوی کینگ استفاده گردید و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان صورت گرفت. نتایج حاکی از آن بود که سرمایه روانشناختی، سخت‌رویی و هوش معنوی 8/58٪ از تغییرات بهزیستی روانشناختی دانشجویان را پیش بینی می‌کنند. عوامل سرمایه روانشناختی، سخت‌رویی و هوش معنوی، تغییرات بهزیستی روانشناختی دانشجویان را پیش بینی می‌کنند و روان درمانگران می‌توانند با دستکاری این عوامل باعث افزایش بهزیستی دانشجویان گردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The predictive role of psychological capital, psychological hardiness and spiritual intelligence in students’ psychological well-being
چکیده انگلیسی مقاله Psychological well-being refers to the experienced quality of life and reflects optimal psychological functioning and experience. We evaluate our life as either good or bad and if the evaluation provides us the sense of achieving one’s full psychological potential then it leads to psychological well-being. The aim of this study is to investigate the variables of psychological capital, psychological hardiness and spiritual intelligence as predictor factors in psychological well-being in the students. This study is a descriptive–correlation study. The study population are all students of Kharazmi, Islamic-Azad and Payam_e_Noor universities of Karaj in the 1391-92 school-year and the sample consisted of 377 persons that were selected by multi stage cluster sampling. For data gathering was used from questionnaires such as Ryff’s Psychological Well-being, Psychological Capital Questionnaires, Personal Views Survey Questionnaires and King’s Spiritual Intelligence Self‐Report Inventory and data analysis was performed by using enter multiple regression method. Results showed that the variables of psychological capital, psychological hardiness and spiritual intelligence predict 58/8% of the psychological well-being. The variables of psychological capital, psychological hardiness and spiritual intelligence can predict students’ psychological well-being and psycho therapists can manipulate this factors for increase the students’ psychological well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد شاکرمی | Mohammad Shakarami


رضا داورنیا | Reza Davarniya


کیانوش زهراکار | Kianosh Zahrakar


امین حسینی | Amin Hosseini



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-650-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202459.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات