|
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۷۵۱-۷۵۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش بر انگیزه مشارکت مردمی در طرح تفکیک از مبداء پسماندهای شهری در منطقه پنج شهرداری تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
بازیافت و استفاده مجدد از پسماندهای شهری یکی از مهمترین ارکان مدیریت پسماند محسوب میشود. در این خصوص آموزش نقش مهمی در ایجاد انگیزه و تغییر رفتار مردم دارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر انگیزه مشارکت مردمی در طرح تفکیک از مبداء پسماندهای شهری در منطقه پنج شهرداری تهران انجام گرفت. در این مطالعه مداخلهای 300 خانوار ساکن در این منطقه بصورت تصادفی انتخاب گردید. این افراد به سه گروه مساوی آموزش کارگاهی، آموزش از طریق توزیع بستههای آموزشی(بروشوری) و بدون آموزش تقسیم شدند و عوامل انگیزشی آنها برای مشارکت در طرح تفکیک از مبداء پسماند، با استفاده از پرسشنامه بررسی شد. گروه آموزش کارگاهی و بروشوری مهمترین عوامل منصرف-کننده را وقتگیر بودن جداسازی، کمبود جا در آپارتمان، عدم جمعآوری منظم پسماند و بینتیجه بودن عمل جداسازی بیان نمودند. تشویق افراد، پرداخت هزینهها و تامین محیط زیستی سالمتر، مهمترین عوامل انگیزشی مطرح شده از طرف افراد آموزش دیده بود. آموزش بروشوری پس از آموزش کارگاهی نقش موثری در جلب مشارکت مردم در این طرح داشت. کمترین میزان مشارکت مردمی در این طرح در گروه بدون آموزش ثبت شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که آموزش، به خصوص آموزش کارگاهی تاثیر زیادی در ایجاد انگیزش و بهبود رفتار افراد در تفکیک پسماند دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، مشارکت مردمی، تفکیک از مبدا، پسماند شهری |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of training on public participation in the in-house separation of urban wastes |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Recycling and reuse of municipal solid waste is one of the most important components of waste management. In this regards, education plays an important role in people motivation and changing their behavior. The aim of this study was to identify effect of education on people participation in source separation of municipal solid waste in district 5 of Tehran municipality. In this experimental study, 300 families were randomly selected from this area. These families were divided into three groups including workshops based education training packages based education and no education. People motivation to participate in source separation of the waste was surveyed using a questionnaire. Results showed that the most important barrier factors stated by workshops and package education groups were time-consuming of separation, lack of space in the apartment, irregular waste collection and ineffectiveness of separation. People encouraging, paying waste charges and providing a healthier environment were the most important of the motivational factors, according to people with education. Education, particularly workshops based education greatly influenced on people motivation and waste separation. The effect of package based education on people participation in waste separation was more than no education group and less than workshops group. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی کولیوند | Ali Kolivand
مهدی فرزادکیا | Mahdi Farzadkia
علیرضا فاتح نیا | Alireza Fatehnia
محمد حسین تقدیسی | Mahmmod Hossien Taghdisi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-482-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202463.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ارتقای سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|