، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۷۶۰-۷۶۹

عنوان فارسی بررسی میزان اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان
چکیده فارسی مقاله چکیده : اعتماد اجتماعی صورتی از روابط اجتماعی است که مفهوم تعامل و کنش اجتماعی جمعی اعضای جامعه در عرصه های مختلف اجتماعی ،سیاسی،اقتصادی و فرهنگی است. هدف این مقاله بررسی جامعه شناختی میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان و عوامل اجتماعی موثر بر آن است . این پژوهش بر روی کلیه دانشجویان دانشگاه تربیت معلم شهید شرافت و باهنر تهران (573 نفر) و با حجم نمونه 230 نفر انجام شده، و نمونه‌گیری این تحقیق روش طبقه بندی وسیستماتیک بوده است. برای جمع آوری اطلاعات نیز از پرسشنامه‌ای محقق ساخته که روایی و پایایی آن تعیین شده است، استفاده گردیده است. در این تحقیق از نظریات گوناگونی از قبیل (سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، روابط انسانی، تمایلات رفتاری، ‌عدالت ،امنیت و... ) استفاده شده است و متغیرهای اصلی تحقیق بر اساس آنها استخراج گردیده‌اند. بررسی داده‌های حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که، سطح اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان در حد متوسط به بالا می‌باشد و رابطه آن با برخی از عوامل اجتماعی با استفاده از آزمون آماری کای دو و جداول دو بعدی و نمودار ستونی و همچنین از روش جداول فراوانی و نمودارها برای توصیف اطلاعات جمعیت شناختی پاسخگویان استفاده شده است در این پژوهش بین متغیرهای جنسیت و اعتماد اجتماعی دانشجویان رابطه معنی داری وجود ندارد. همچنین تاثیر متغیرهای: میزان احساس امنیت اجتماعی دانشجویان ودینداری آنان بیشتر از سایر متغیرها بوده است متغیر احساس عدالت اجتماعی دانشجویان، پایگاه اجتماعی و اقتصادی آنان و اعتماد به عملکرد رسانه های اجتماعی نیز با سطح اعتماد اجتماعی رابطه داشته است. کلید واژه ها : اعتماداجتماعی، سرمایه، امنیت، عدالت، دینداری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتماداجتماعی، سرمایه، امنیت، عدالت، دینداری

عنوان انگلیسی Social trust and social factors affecting it among the students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Social confidence is a form of social relationships that means social interaction and action of all people of the society in all political, economic and cultural social different fields. The aim of this study is the sociology survey of students' social confidence in two teacher training centers (TTC) of Shaheed Sharafat and Bahonar in Tehran and its effective social factors. The study was conducted on two TTC students (573 students) and the samples were 230 students using systematic classification. A researcher made questionnaire was used for collecting the data that its validity and reliability was determined. Different ideas (social capital, social confidence, human relations, behavioral habits, justice, security and so on) have been used in conducting the study and the research main factors have been derived based on them. The results showed that social confidence level on students was on average level and higher and its relationship with some of social factors has been shown by using chi-square and bi-dimensional tables and bar diagram. Frequency tables and diagrams were also used to describe sociology information of the students. A significant relationship was not observed between sex and social confidence variables. The effect of feeling social security and religiosity have been more than the other factors and also feeling of social justice, their social and economic status and trust on social mass medias task has showed a meaningful relationship with the students social confidence level. Keywords: Social confidence, Capital, Security, Justice, Religiosity
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social confidence, Capital, Security, Justice, Religiosity

نویسندگان مقاله ملیحه پیشوایی | Malihe Pishvaei


عبدالرضا ادهمی | Abdoreza Adhami


حمید پوریوسفی | Hamid Pouryousefi


علیرضا عطاردی | Alireza Atarodi


زینب پیشوایی | Zeynab Pishvaei


پژمان باقری | Pejman Bagheri



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-266-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202464.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات