|
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۷۹۵-۸۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بکارگیری نقشه مداخله در یک برنامه آموزشی تناسب یافته و مبتنی بر الگوی مراحل تغییر به منظور پیشگیری از پوکی استخوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
.................. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Using intervention mapping to develop a tailored health education program based on stages of change to Prevent Osteoporosis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Objective: The intervention program evaluated through a randomized controlled trial design, on 116 women aged 40-65, based on Intervention Map to increase consumption of calcium rich foods to prevent osteoporosis. Method: Osteoporosis knowledge and stages of change of calcium intake were as the effect variables and frequency of calcium rich foods consumption was as the outcome variable of the intervention. Results: Individuals in the training group (n=61) had a positive, significant progression in calcium consumption stages of change (p< 0.001), whereas no progression in stages occurred in the control group (n=55). After the intervention, the training group demonstrated significant improvements in osteoporosis knowledge and calcium frequency intake, with no significant changes in the control group. Conclusions: The findings revealed that intervention was effective in increasing the participants’ knowledge of osteoporosis and calcium intake in trial group. Intervention mapping provides an explicit theory and data driven guide for intervention development. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Osteoporosis, Prevention, Calcium intake, Behavior change |
|
نویسندگان مقاله |
کامبیز کریم زاده شیرازی | Kambiz Karimzadeh Shirazi
شمس الدین نیک نامی | Shamsaddin Niknami
الهه رحیمی | Elaheh Rahimi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202468.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ارتقای سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|