، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۵۴۵-۵۵۰

عنوان فارسی رابطه بین سبک های مقابله ای و ترس از بدریختی بدنی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نگرانی در مورد ظاهر فیزیکی از جمله‌ی اختلالات روانپزشکی می‌باشد. این اشتغال ذهنی در مورد ظاهر بدن یکی از نگرانی‌های عمده‌ی دانشجویان دختراست. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین ترس از بدریختی بدنی و سبک‌های مقابله در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش تحقیق: در این پژوهش از نوع زمینه‌یابی 141 نفر از دانشجویان دختر به روش تصادفی ساده از میان دانشجویان ساکن خوابگاه انتخاب و پرسشنامه‌های ترس از بدریختی بدنی و سبک‌های مقابله‌ای را تکمیل نمودند. داده‌های به دست آمده از پرسشنامه‌های یادشده، توسط نرم‌افزار آماری SPSS-16 و آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از همبستگی پیرسون حاکی از آن است سبک‌های مقابله‌ای هیجان‌مدار، حواس‌پرتی و مشغولیت با ترس از بدریختی بدن به ترتیب رابطه‌ی معنی‌دار 46/0r=، 001/. > p=، 28/0 r=، 01/. > p= و 16/0r=، 5/. > p= دارند. هم‌چنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک‌های مقابله‌ای هیجان مدار و حواسپرتی به ترتب قوی‌ترین پیش‌بین‌های ترس از بدریختی بدن به شمار می‌آیند. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که سبک‌های مقابله‌ای می‌توانند عوامل پیش بین مهمی برای ترس از بدریختی بدن باشند. از این‌رو می‌توان با آموزش مهارت‌های مقابله‌ای موثر به دانشجویان، به افزایش سلامت روانی آن‌ها کمک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترس از بدریختی بدنی، سبک‌های مقابله، دانشجویان

عنوان انگلیسی Correlation between coping styles and body dysmorphic concern among student
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: worry about physical appearance is in psychiatric disorders. This occupation about body image is one of the main worry in the female students. The aim of present study was to determine the relationship between body dysmorphic concern and coping styles among female students in Shahid Chamran University of Ahvaz. Method: In this survey study, 141 female students were selected through random sampling among students in dormitory and responded to body dysmorphic concern Inventory and Andlers and Parker's coping styles Inventory. Datas from above questionnaires, were analysed from SPSS-16 and statistical test of pearson's correlation and stepwise regresson. Findings: Results of pearson's correlation showed that coping styles of emotion – focused, distracted and occupation have statistical relationship r=./46 p= <./001, r=./28 p= <./01 and r=./16 p= <./5with body dysmorphic concern respectively. Also, results of step wise regression showed that coping styles of emotion-focused and distraction are most predictors of body dysmorphic concern respectively. Conclusion: The result of this study showed that coping styles can be main predictive elements for body dysmorphic concern. So, can with education effective coping skills to students help to increase mental health of them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Body dysmorphic concern, coping styles, students

نویسندگان مقاله مهدی ولی زاده | Mahdi Valizade
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز

صبا حسنوندی | Saba Hasanvandi
Shahid Chamran University of Ahvaz


مهناز مهرابی زاده هنرمتد | Mahnaz Mehrabizade Honarmand
Shahid Chamran University of Ahvaz


محمد مجتبی کیخای فرزانه | Mohammad Mojtaba Keikhayfarzaneh


سیده سارا موسوی | Seyedeh Sara Mousavi



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-169-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202505.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات