، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۴۲۲-۴۲۸

عنوان فارسی تاثیر آموزش حل مساله بر خودکارآمدی رفتار غذایی زنان دارای اضافه وزن یا چاقی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش تغذیه و تکنیکهای رفتاری خود پایشی و حل مساله، به عنوان درمان انتخابی کاهش وزن شناخته شده اند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش حل مساله بر خودکارآمدی رفتار غذایی زنان دارای اضافه وزن یا چاقی شهر ارومیه می باشد. روش بررسی: تحقیق نیمه تجربی حاضر با طرح پیش آزمون، پس آزمون و با حضور 90 زن دارای اضافه وزن یا چاقی در دو مرکز بهداشتی شهر ارومیه در سال 1391 انجام گرفت. نمونه ها به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله آموزشی با برگزاری جلسات حل مساله در قالب 6 جلسه آموزشی درگروه های 15 نفره از زنان گروه آزمون انجام گرفت. پس از گذشت 2 ماه ، پس آزمون با تکمیل مجدد پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و خودکارآمدی رفتارهای غذایی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای توصیفی و استنباطی( Tزوجی، T مستقل و خی دو) انجام شد. یافته ها: میانگین نمره خودکارآمدی رفتار غذایی در زنان گروه آزمون از 03/4±52/11 به 85/3±90/15 ارتقا یافت که این تغییر از نظر آماری معنی دار بود. میزان خودکارآمدی رفتار غذایی خوب در گروه آزمون از 3/14% به 8/54% افزایش یافت(001/0>p)، اما تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبود. نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش حل مساله می تواند با درگیر نمودن زنان در فرایند تفکر و مشکل گشایی از طریق بیان آزادانه ی نظرات و مبادله افکار و تجارب، موجب ارتقا سطح خودکارآمدی رفتارهای غذایی در زنان دارای اضافه وزن یا چاقی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حل مساله، خودکارآمدی، رفتار غذایی، زنان، چاقی

عنوان انگلیسی The effect of problem solving education on food behavior self-efficacy in overweightor obese women
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nutrition education and behavioral techniques, self-monitoring and problem solving have been identified as preferred treatment for weight loss. This study aim is determine the effect of problem solving training on food behavior self-efficacy, in overweight or obese women in the city of Urmia in 2012. Methods: This study is the semi-experimental with pre-test and post- test design that was carried out on 90 women with overweight or obese covered by two health centers in the city of Urmia in 1391. Samples have been selected with disposability method and randomly divided into experimental and control groups. Educational intervention in the experimental group was done via the problem solving meetings in the form of six training sessions in the 15-persons group of women. The post- test was conducted after 2 months with replenishment demographic information and food behaviors self- efficacy questionnaire. Data analysis was done with descriptive and analytical test (Paired t- test, Independent t- test and Chi square). Results: Self-efficacy score mean improved from 11/52±4/03 to 15/90±3/85 in the test group that this change was statistically significant. There was an increase in the good food behavior self-efficacy in the intervention group from %14/3 to %54/8, (p< 0/001), but the change wasn’t significant in the control group. Conclusions: The results illustrated that the problem solving approach can promote self-efficacy eating behaviors on overweight or obese women via involving women in the process of thinking and problem solving through the freely expressed comments and exchange ideas and experiences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم متاجی امیررود | Maryam Mataji Amirruod


محمدحسین تقدیسی | Mohammad Hosein Taghdisi


فرزاد شیدفر | Farzad Shidfar


محمودرضا گوهری | Mahmood Reza Gohari



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-433-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202510.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات