، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۴۲۹-۴۳۵

عنوان فارسی اثر بخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی بر میزان رفتارهای قربانی کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی بر میزان رفتارهای قربانی کودکان پسر پایه‌های دوم و چهارم ابتدائی شهر اصفهان انجام شد. روش: این پژوهش به روش تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری (پس از گذشت شش ماه از اجرای پس‌آزمون) با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری، شامل کلیه‌ی کودکان پسر زورگو پایه های دوم و چهارم مقطع ابتدائی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 بودند. نمونه 40 نفر از کودکان زورگو بودند که از بین پایه‌های دوم و چهارم، که به صورت تصادفی چند مرحله‌ای از بین نواحی شش‌گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در پژوهش عبارت بود از جامعه‌سنجی و مقیاس سنجش روابط همگنان با سه زیرمقیاس: زورگویی، قربانی و رفتار پسندیده اجتماعی. گروه آزمایش در ده جلسه 60 دقیقه‌ای به صورت دوبار در هفته، تحت برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی قرار گرفتند. ولی گروه کنترل در لیست انتظار برای مداخله پس از پایان دوره آزمایش قرار گرفت و در طی دوره آزمایش، آموزشی دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS-15 و روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا)، انجام پذیرفت. یافته‌ها: نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی کاهش زورگویی میزان رفتارهای قربانی کودکان پسر پایه‌های دوم و چهارم ابتدائی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری به صورت معناداری کاهش داد (0001/0P<). نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان گفت برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی، رفتارهای قربانی را کاهش می‌دهد؛ لذا مهم‌ترین کاربرد این پژوهش اثربخشی آن درزمینه‌ی کاهش مشکلات زورگویی و قربانی در مدارس و به طور کلی جامعه خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی، زورگویی، قربانی

عنوان انگلیسی Effectiveness of reduction of bullying training on the rate of victim behaviors in children
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This study investigated the effects of Reduction of Bullying Training Program on the rate of reduction victim behaviors in male's studets of elementary school in Isfahan City. Method: A experimental research with pre-test, post-test, and follow up (after six months of the post-test) design was carried out to pursue this purpose. Statistical population included all the male's bully children in the years of 1388-1389 in the city of Isfahan, Iran. Research sample included 40 Bullying children who were chosen after three stages of sampling by random multi-stage method and randomly assigned to two control and experimental groups. The research tools were Sociometry and Peer Relationship Questionnaire, with three subscales including bullying, victim & prosocial behaviors. The Experimental group took part in 10 sessions of Reduction of Bullying Training Program twice a week, While the control group did not received any intervention. Mancova analysis was used to analyze the data collected by SPSS-15 software. Results: The result indicated that Reduction of Bullying Training Program significantly decreased the rate of victim behaviors and all its dimensions (P< 0.0001). Conclusion: Therefor the most important application of this research is the effectiveness to reduce of bullying and victim problems in schools and general society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسیم استکی آزاد | Nasim Steki Azad
university of esfahan
دانشگاه اصفهان

شعله امیری | Shole Amiri
university of esfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-119-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202511.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات