، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۳۴۵-۳۵۴

عنوان فارسی کاربرد تئوری شناختی اجتماعی: پیش بینی‌کننده‌های فعالیت جسمی در زنان مبتلا به دیابت نوع۲
چکیده فارسی مقاله   فعالیت جسمی رفتاری پیچیده است که تعیین کننده ‏ های آن در گروه‏های مختلف، متفاوت می‏باشد. به دلیل طبیعت مزمن دیابت نوع 2، تبعیت از درمان نیازمند تغییرات سبک زندگی است که برای خیلی از افراد اتخاذ و حفظ آن مشکل است. این مطالعه با هدف تعیین پیش‏بینی‏کنندگی سازه‏های تئوری شناختی اجتماعی در فعالیت جسمی زنان دیابتی نوع 2 انجام شد. نوع مطالعه تحلیلی است که 300 نفر از زنان دیابتی نوع2 به صورت خوشه‏ای چندمرحله‏ای انتخاب شدند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات، پرسشنامه‏های منطبق با سازه‏های تئوری شناختی اجتماعی و فعالیت جسمی ( IPAQ )بود. داده‏های جمع‏آوری شده با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس و رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد از بین سازه‏های تئوری شناختی اجتماعی، خودتنظیمی(001/0> P )، حمایت اجتماعی (001/0> P ) ، خودکارآمدی (005/0 P = ) تأثیر معناداری بر فعالیت جسمی در نمونه پژوهش داشتند.با توجه به یافته‏ها خودتنظیمی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی از تاثیرگذارنده‏های مهم فعالیت جسمی می‏باشند و باید در طراحی و اجرای مداخلات آموزش ی مد نظر قرار گیرند.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئوری شناختی اجتماعی، فعالیت جسمی، دیابت ملیتوس، زنان

عنوان انگلیسی Using of social cognitive theory: predictors of physical activity among women with diabetestype 2
چکیده انگلیسی مقاله Physical activity is a complex behavior and its determinants are different in various groups. Due to the chronic nature of type 2 diabetes, treatment Adherence requires lifestyle changes that are difficult for many people to adopt and maintain it. This study aimed to determine predictive structure of social cognitive theory on physical active among women with type 2 diabetes. Thisstudy was cross sectional -correlative that were randomly selected 300 people with type 2 diabetes by multi-stage cluster sampling method. Tools for data collection, a questionnaire was consistent with social cognitive theory constructs and IPAQ that had been used in the scientific sources and texts. Reliability and validity was determined for use in this study in a pilot study. Data were analyzed by using analysis of variance and regression testes. The results showed the structure of social cognitive theory, Self-regulation (P=0.001), Social Support (P=0.001), and self-efficacy (P=0.005), had the significant effecton the Physical activity among theresearch sample. According to the results, the self-regulation, self-efficacy and social support were important influences on the physical activity and they must be considerate in designing and implementing of educational interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نوشین پیمان | Nooshin Peyman


مهرالسادات مهدی زاده | Mehrsadat Mahdizadeh


علی تقی پور | Ali Taghipour


حبیب اله اسماعیلی | Habibollah Esmaily



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-355-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202519.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات