، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۳۷۰-۳۷۸

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر کاهش میزان HbA۱cدر مبتلایان به دیابت نوع ۲
چکیده فارسی مقاله بیماری دیابت به عنوان شایع‌ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم، یک چالش پر اهمیت جهانی محسوب می‌شود.این بیماری مستلزم خود مراقبتی در تمام عمر می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر کاهشHbA1cزنان دیابتی نوع 2 انجام شد.این مطالعه نیمه تجربی برروی 138 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به مرکز دیابت زاهدان در دو گروه (69 نفر مورد و 69 نفر شاهد، به صورت تصادفی) انجام شد.ابزار گردآوری، چک لیست برای ثبت آزمایش HbA1c و پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بود. بعد از ارزشیابی اولیه، نتایج تجزیه و تحلیل و محتوای آموزشی بر این اساس طراحی، تدوین و اجرا شد.3 ماه پس از مداخله،ارزشیابی ثانویه انجام و داده ها با استفاده از نرم افزار 15- SPSS تجزیه و تحلیل شدند. بین میانگین نمرات سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مورد، قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری آماری مشاهده شد (0001/0P<).کاهش میزان HbA1c در گروه مورد (از 63/9 قبل ازمداخله به 30/8 میلی گرم در دسی لیتر در 3ماه بعد از مداخله آموزشی) تفاوت معنی داری مشاهده شد (0001/0P<). آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی موجب کاهش میزان میانگین HbA1c در بیماران گروه مورد بعد از آموزش گردیده است.بنابراین آموزش در چهارچوب این مدل باید بیشتر مورد توجه پرستاران و کارکنان بخش بهداشت قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت،خودمراقبتی،دیابت، HbA1c

عنوان انگلیسی The effect of education based on health belief model on reduction of HbA1c level in diabetestype 2
چکیده انگلیسی مقاله Diabetes, as the most common disease caused by metabolic disorders, is an important global challenge. This disease needs a lifelong self-care throughout one's life, so this study aimed to determine the effect of health belief model based on educational program on reduction of HbA1c levels in type 2 diabetic females. This study is a quasi-experimental. The samples were 138 diabetic female into two case (n=69)and control groups (n=69).Data was collected via a questionnaire whose validity and reliability had been confirmed. The checklist was according to their reports and tests (HbA1c). Before the educational intervention, the checklist was completed by the two case and control groups. Then, the case samples received required educations in 5 sessions for one month. The educational program consisted of lecture, question and answer, group discussion and film screening. After 3 months, both groups completed the questionnaire and the checklist. The collected data was analyzed by SPSS software and appropriate tests. This study results showed that the mean scores of HBM structures in groups, before and after the educational intervention, have a statistically significant difference. Reduction of HbA1c levels in two studied groups was significant (from 9.63 mg/l before the intervention to 8.30mg/l at 3 months after training). Health belief model based on educational program reduces the HbA1c in diabetic patients. Therefore, training in the framework of this model should be further considered by nurses and health care centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Diabetes type 2, HbA1c, Health Education, Self-care

نویسندگان مقاله ایرج ضاربان | Iraj Zareban
دانشگاه تربیت مدرس

شمس الدین نیکنامی | Shamsadin Niknami
دانشگاه تربیت مدرس

علیرضا حیدرنیا | Ali Reza Hiedarnia
دانشگاه تربیت مدرس

فاطمه رخشانی | Fatemeh Rakhshani
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

مهناز شهرکی پور | Mahnaz Sharakipour
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

مهدی مشکی | Mahdi Moshki
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ا رتقای سلامت



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202522.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات