|
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۱۴-۲۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش همسالان مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیهای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
عادات و الگوهای غذایی در دوران کودکی شکل گرفته و تا پایان زندگی باقی میماند. برای اینکه کودکان بتوانند مهارتهای لازم برای انتخاب صحیح مواد غذایی را به دست بیاورند به آموزش تغذیه نیاز دارند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش همسالان مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیهای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر زاهدان در سال 90 انجام شد . در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 217 دانش آموز پایهی چهارم ابتدایی از طریق نمونه گیری تصادفی ساده چند مرحلهای انتخاب و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود . بر اساس نتایج حاصل از پیش آزمون نیاز سنجی به عمل آمده و مداخله آموزشی طی یک جلسه به روش پرسش و پاسخ توسط همسالان آموزش دیده بر روی گروه مداخله انجام شد. 2 ماه پس از مداخله همان پرسشنامه برای پس آزمون تکمیل شد. دادهها وارد نرم افزار آماری SPSS شد و از طریق آزمونهای آماری t مستقل، Paired T-Test ، پیرسون و آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی، منافع، موانع، حساسیت و شدت درک شده و خود کار آمدی بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند . پس از آموزش میانگین نمرات تمام متغیرهای فوق در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش پیدا کرد. مدل رگرسیونی شامل رفتار به عنوان متغیر وابسته و آگاهی، حساسیت و شدت درک شده، منافع و موانع درک شده و خود کارآمدی به عنوان پیش بینی کنندهها، معنی دار شد. بر این اساس طراحی برنامههای آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی و با تأکید بر منافع درک شده میتواند بر رفتارهای تغذیهای دانش آموزان مؤثر واقع شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، تغذیه، دانش آموز، رفتار |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of peer education based on health belief model on nutrition behaviors in primary school boys |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Dietary habits and patterns form in childhood and remain until the end of life. Children need nutrition education to obtain necessary skills to select the correct food. The research was performed the effects of peer education based on Health Belief Model on nutrition behaviors in primary school boys in Zahedan city in 2011-2012.In the quasi-experimental study, 217 male students at the fourth grade of elementary school were selected via simple multi-stage random sampling and divided into two intervention and control groups. A questionnaire in pre-testing was completed by two groups. Based on these results, need assessment was done and educational intervention was performed through questions and answers technique by trained peers on intervention group. The training meeting was 45 minutes. Post-test was conducted 2 months later. The collected data were inserted in SPSS software and analyzed by the statistical independent t-test, paired t-test, Pearson Correlation test, and regression analysis.The results showed thatbefore intervention, mean scores of knowledge, perceived benefits, barriers, susceptibility and severity, and self-efficacy were not significantly different between the two groups. After training, scores of all variables in intervention group significantly increased. Regression model, including behavior as the dependent variable and awareness, perceived susceptibility, severity, benefits and barriers, and self-efficacy as predictors, was significance. The results showed that the model-based nutrition education through peers has a positive impact on the nutrition behavior of students. Therefore, designing training programs based on the model can be effective on students' nutritional behavior with emphasis on perceived benefits. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Behavio, Education, Nutritional Status, Student |
|
نویسندگان مقاله |
بهروز لطفی ماین بلاغ | Behrouz Lotfi Mainbolagh علوم پزشکی زاهدان
فاطمه رخشانی | Fatemeh Rakhshani علوم پزشکی زاهدان
ایرج ضاربان | Iraj Zareban علوم پزشکی زاهدان
هادی علیزاده سیوکی | Hadi Alizadeh Sivaki علوم پزشکی زاهدان
زهرا پرویزی | Zahra Parvizi علوم پزشکی زاهدان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|