، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۳۷-۲۴۶

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده مالاریا در مردان روستائی چابهار
چکیده فارسی مقاله استان سیستان و بلوچستان جایگاه نخست را بین استانهای کشور از نظر ابتلاء به مالاریا دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده مالاریا در مردان روستائی چابهار در سال 1390 انجام شد. پژوهش حاضر، مطالعه‌ای نیمه تجربی از نوع قبل-بعد بود که روی 300 مرد روستایی ساکن در چابهار انجام گرفت. داده‌ها توسط پرسشنامه‌ای روا و پایا جمع آوری شدند. آموزش مورد نظر، توسط دانش آموزان دبیرستان بصورت پمفلت و ارتباط چهره به چهره به آزمودنی‌ها ارائه گردید و یک ماه بعد مجدداً همان پرسشنامه‌ها توسط آزمودنی‌ها تکمیل شدند. تفاوت بین متغیرها در دو گروه قبل و بعد از مداخله، با آزمون‌های Prired T-test ، t مستقل، آنالیز واریانس و کای اسکوئر مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از مداخله، نمره مهارت‌های شناختی و نگرشی نمونه‌ها بطور معنی داری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت ( 001/0 P< ) . همچنین تمامی مهارت‌های رفتاری همچون خوابیدن در پشه بند، مراجعه به مراکز بهداشتی در صورت بروز علایم، مصرف داروها طبق توصیه کارکنان بهداشتی، خوابیدن در پشه بند در صورت ابتلا به مالاریا، خشکاندن آب‌های راکد و شرکت در کلاس‌های آموزشی مالاریا با انجام مداخله افزایش یافتند. میانگین نمرات کنترل رفتاری، هنجارهای ذهنی و قصد رفتاری بطور معنی داری پس از مداخله افزایش یافت ( 001/0 P < ). به نظر می‌رسد اجرای برنامه‌های آموزشی در بین مردان روستایی می‌تواند سطح دانش، نگرش و رفتار جامعه در مورد رفتارهای پیشگیرانه مالاریا را افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، پیشگیری، رفتار، مالاریا

عنوان انگلیسی The effect of health education according to the theory of planned behavior on malaria preventive behavior in rural men of Chabahar
چکیده انگلیسی مقاله A total of 6000 people are infected with Malaria in Iran annually. Sistan& Baluchistan province is ranked in the first place in the country. A before-after intervention was conducted in 2011 in Chabahar city, Iran. Eleven questions were used to assess cognitive skills, 8 questions were to assess attitude skills and 6 questions were used for measuring behavioral skills. Three hundred participants were enrolled from three districts of Chabahar regional area. Chi-Square, independent & paired T-test and one-way ANOVA were performed for data analysis using SPSS software. The cognitive skills were increased significantly from 6.04 to 8.8 after intervention. The attitude skills were increased significantly from 15.8 to 18.2 following intervention. Among the behavioral skills, all of them (Using anti-mosquito net at nights, referring to the health facilities once the fever occurred, receiving all the medications if infected, sleeping under anti-mosquito net when infected, trying to dry the waste water and attending the malaria-related training courses) improved after the intervention. Perceived behavioral control was increased from 10.4 to 12.1 significantly. Subjective norms were enhanced significantly from 10.4 to 12.4. Mean behavioral intense was increased significantly from 10.4 to 12.1.The findings demonstrated that implementing educational intervention programs can increase the level of knowledge, attitude, and behavior of community regarding malaria preventive initiatives.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavior, Education, Malaria, Prevention

نویسندگان مقاله خیرمحمد جدگال | Kheir Mohammad Jadgal


ایرج ضاربان | Iraj Zareban


فاطمه رخشانی | Fatemeh Rakhshani


مهناز شهرکی پور | Mahnaz Shahrakipour


بهرام سپهروند | Bahram Sepehrvand


هادی علیزاده سیوکی | Hadi Alizadeh Sivaki



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات