، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۴۷-۲۵۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش با استفاده از بحث گروهی بر اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده در زمینه سلامت روان دختران نوجوان دانش آموز
چکیده فارسی مقاله سلامت کودکان و نوجوانان اولویت اصلی همه کشورهاست زیرا آینده هر کشور به سلامت آنان متکی است . این در حالی است که حدود یک پنجم از کودکان و نوجوانان دنیا از اختلالات خفیف تا شدید روانی رنج می‌برند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش سلامت روان با استفاده از بحث گروهی، بر اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده در دختران نوجوان دانش آموز در منطقه 6 شهر تهران است. در این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد، جامعه مورد پژوهش دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی دولتی در منطقه 6 شهر تهران بودند. تعداد نمونه 53 نفر بود که به روش خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات چک لیست محقق ساخته بود که اعتبار و پایایی آن بررسی شد. دانش آموزان به مدت یازده جلسه یک‌ساعته به روش بحث گروهی و کار عملی در گروه، مورد آموزش قرار گرفتند و نمونه‌ها طی دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌های بدست آمده نشان می‌دهد میانگین امتیاز رفتارهای پیشگیری کننده در مرحله‌ی قبل از مداخله‌ی آموزشی 5/44 (95/7 SD= ) و در مرحله بعد 7 /52 (78/8 SD= ) بدست آمد و آزمون تی تست زوجی اختلاف معنی داری را میان این میانگین‌ها نشان داد (001/0> P ). در نهایت چنین نتیجه گیری می‌شود که مداخله آموزشی برنامه ریزی شده با روش بحث گروهی در زمینه سلامت روان بر اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده در نوجوانان دختر مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، بحث گروهی، رفتار، سلامت روان، نوجوان

عنوان انگلیسی The effect of group discussion education on mental health preventive behaviors in adolescence school girls
چکیده انگلیسی مقاله Children and adolescent's health is a priority in all countries because the future situation of every country is based on it. It seems that a fifth (or probably a higher number) of children and adolescents suffer from dull to moderate mental disorders in the world. The aim of this study is to investigate the effect of education by group discussion about the mental health preventive behaviors in13-year-old girls in district six of Tehran. The study was a quasi-experimental study. The research populations were 53 girls of second grade of state secondary school in district 6 of Tehran. They were chosen by cluster sampling method. The case students were educated for 11 sessions for 1 hour and by group discussion and making posters in groups, then, the samples were tested by a valid and reliable checklist in 2 stages. Before intervention, the average of preventive behaviors was 44.49 (SD=7.946) and 52.68 (SD=8/781) after intervention. After the educational intervention, paired t-test showed a significant difference between the average of preventive behaviors (P< 0.001). Finally, it appears that education by group discussion about mental health preventive behaviors is effective in adolescent girls.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescent, Behavior, Education, Focus Group, Mental Health

نویسندگان مقاله مهناز صلحی | Mahnaz Solhi


آزاده صادقی | Azade Sadeghi


مسعود رودباری | Masood Ruodbari



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-73-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات