|
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳۶-۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر بخشی آموزش های عقلانی- هیجانی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان تیز هوش پسر |
|
چکیده فارسی مقاله |
ong>: ong>با توجه به بررسی های به عمل آمده تاکنون مطالعه ای در مورد آموزشهای عقلانی- هیجانی روی دانش آموزان تیزهوش با توجه به ویژگی های برجسته شناختی آنان انجام نشده است. از این رو این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش های عقلانی- عاطفی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان پسر تیز هوش مقطع متوسطه شهرستان گناباد در سال 1390 انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. حجم نمونه به تعداد 40 نفر، (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از دانش آموزان پسر تیز هوش مرکز استعدا های درخشان شهید بهشتی گناباد انتخاب گردید. ابتدا در هر دو گروه پیش آزمون به وسیله پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت و اضطراب اسپیلبرگر اجرا شد، سپس تنها گروه آزمایش به تعداد 12 جلسه در معرض آموزش های عقلانی- هیجانی قرار گرفتند. در پایان آموزش، پس آزمون در هر دو گروه اجرا گردید. داده های پژوهش با برنامه 11.5 SPSS و آزمون T زوجی اختلافی تحلیل شد. نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمرات عزت نفس در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری افزایش یافته است (019/0 P= ) . همچنین تفاوت میانگین نمرات اضطراب در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت(048/0 P= ).ong> ong>با توجه به نتایج فوق، آموزش های گروهی عقلانی- هیجانی برای دانش آموزان تیزهوش بویژه افرادی که اضطراب بالایی را تجربه کرده یا از عزت نفس پایینی برخوردارند توصیه می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش های عقلانی- هیجانی، اضطراب، دانش آموز تیز هوش، عزت نفس |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of rational-emotional group training on self-esteem and anxiety of gifted boy students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
No investigations have been performed about rational-emotional training especially for the gifted students on the prominent cognitive characteristics so far. Consequently, the aim of the present study was to determine the effectiveness of rational- emotional group training on self- esteem and anxiety of gifted male students of Gonabad high schools. The research method is an experimental one accompanied by post-test and pre-test phases with control group. The sample includes 40 students in two groups (experimental and control). They were chosen and sampled by using simple random sampling method from the center for gifted students. Primarily, pre-test was performed for both groups by Coopersmith self-esteem and Spielberger test anxiety inventories. Next, the experimental group underwent rational and emotional training for 12 sessions. At the end of the training, post-test was performed for both groups. The data were analyzed by SPSS-11.5 and the independent T test was performed. The results showed that the differences between the mean scores of self- esteem in proportion to the control group significantly increased (P=0.01). Furthermore, the difference between the mean scores of anxiety in the experimental group in comparison with that of the control group decreased significantly (P=0.04). Given the above-mentioned results, group rational and emotional trainings are recommended for the gifted students especially those who have experienced more anxiety or those having low self-esteem. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anxiety, Emotional, Gifted, Rational, Student, Self- esteem |
|
نویسندگان مقاله |
قدرت اله دادپور | Ghodratollah Dadpour
جهانشیر توکلی زاده | Jahanshir Tavakolizadeh دکتری تخصصی روان شناسی
محمود پناهی شهری | Mahmoud Panahi Shahri
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-127-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|