، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۴-۵۴

عنوان فارسی تاثیر آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار
چکیده فارسی مقاله عفونتهای دستگاه ادراری از رایج ترین مشکلات طبی در زنان می باشد و به علت تغییراتی که درحاملگی در بدن ایجاد میشود، زنان باردار معمولا برای ابتلا به عفونتهای ادراری مستعدتر هستند. این عفونتها به علت عوارض بالقوه ای که بر مادر و جنین دارند بسیار بااهمیت هستند. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش براساس الگوی اعتقاد بهدا شتی بر ارتقا ی رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار انجام شد . این مطالعه، یک بررسی مداخله ای است که در آن 110 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بهبهان شر کت داشتند که به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه روا و پایای طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود. پس از برگزاری آزمون اولیه ، نتایج با آزمونهای کای دو، t-Test وهمبستگی تجزیه وتحلیل شد. سپس محتوای آموزشی بر این اساس طراحی و تدوین واجرا شد.1 ماه پس از مداخله، آزمون ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام و داده ها با نرم افزار spss16 تجزیه وتحلیل شد.میانگین سنی خانم های باردار 25 سال بود. بین خانم های باردار شاغل وخانه دار از نظر آگا هی، اختلاف معنی داری وجود داشت (026/0= p ) و میانگین آگاهی افراد شاغل بیش از افراد خانه داربود. همچنین بین میانگین نمره آگا هی خانم های باردار در سطوح مختلف تحصیلی، تفاوت معنی داری وجود داشت(001/0= p ) . بین میانگین نمره آگاهی و همه سازه ها (موانع ، منافع، حساسیت و شدت درک شده و خودکارآمدی ) قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی داری بدست آمد (00/0= p ) و بعد از مداخله میانگین نمرات آگاهی و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی گروه مورد نسبت به گروه شاهد افزایش یافت . بر اساس این مطالعه، برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقا ی رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری ﻣﺆثر می باشد. ضمن اینکه در اجرای این برنامه ها کنترل، پایش و پیگیری آموزشی توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، الگوی اعتقاد بهداشتی، زنان باردار، عفونت ادراری

عنوان انگلیسی The effect of health education based on health belief model on behavioral promotion of urinary infection prevention in pregnant women
چکیده انگلیسی مقاله Urinary infection is one of the most frequent difficulties in women and because of the changes in the body, pregnant women are more susceptible. This study aims to determine the effect of health education based on health belief model on behavioral promotion of urinary infection prevention in pregnant women. In this experimental study, 110 pregnant women referred to the health centers in Behbahan city were chosen. They were divided randomly into case and control groups. The data were collected through a questionnaire. After the initial tests, the results were analyzed with Chi-square, t-student and correlation tests. Then, educational contents were designed and executed. One month later, the post test was conducted and data were analyzed with the use of SPSS-16. The pregnant women’s age average was 25. Among the pregnant women who were employed or housekeepers, there was a meaningful difference considering knowledge (P=0.02). Also, among the average of awareness points of pregnant women, there is a meaningful difference (P=0.001). The average regarding scores for knowledge and other components of health belief model before and after intervention, there has been a meaningful difference (P=0.00). The scores for knowledge and other components of health belief model in experimental group after intervention compared to control group significantly increased. This study indicated that health education program designed for advancement in prevention behaviors from urinary infection has been effective. Therefore, this model can be used as a framework for designing and executing educational intervention for prevention of urinary infection.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدحسین تقدیسی | Mohammad Hossein Taghdisi


الهام نژادصادقی | Elham Nejadsadeghi



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-133-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات