، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۵۵-۶۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش در زمینه فعالیت فیزیکی برآگاهی ، نگرش و عملکرد کارکنان مرکز بهداشت استان کرمان
چکیده فارسی مقاله طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 9/1 میلیون مورد مرگ سالانه در سراسر جهان ، بدلیل عدم فعالیت فیزیکی رخ می دهد‌. همچنین اهمیت موضوع فعالیت فیزیکی در پیشگیری از بیمارهای مزمن ما را بر آن داشت که مطالعه ای با هدف تعیین تأثیر مداخله ی آموزشی در زمینه فعالیت فیزیکی بر آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان مرکز بهداشت استان کرمان انجام دهیم. این مطالعه نیمه تجربی کارمندان مرکز بهداشت استان کرمان در سال 1387 انجام گرفت. نمونه گیری از نوع تصادفی و تعداد نمونه 78 نفر برآورد شد، مداخله آموزشی به مدت 6 هفته به طول انجامید و یافته ها بوسیله پرسشنامه محقق ساخته در دو مرحله قبل و بعد با فاصله 6 هفته پس از مداخله در نرم افزار آماری 16SPSS- مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های بدست آمده نشان می دهد که در مرحله پس از مداخله افزایش معنی داری در میانگین نمرات آگاهی (001/0P<) و نگرش (02/0P=) در گروه مورد مطالعه مشاهده شد. ولی در میزان عملکرد تفاوت معنی داری یافت نشد (13/0P=). به نظر می رسد که مداخله آموزشی برنامه ریزی شده در زمینه فعالیت فیزیکی بر روی آگاهی و نگرش افراد تحت بررسی تأثیر داشته اما در عملکرد ایشان مؤثر نبوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، عملکرد، فعالیت فیزیکی، نگرش

عنوان انگلیسی The effect of education in physical activities on knowledge, attitude and behavior of Kerman health center’s staff
چکیده انگلیسی مقاله According to WHO estimation, physical inactivity causes around 1.9 million deaths in the world annually. Also, regarding the importance of physical activity in chronic disease prevention, we decided to assess the effect of education on the physical activities knowledge, attitude and behavior of Kerman Health Canter's staff. This is a semi experimental study in Kerman Health Canter's staff province. 78 staff was chosen randomly. The educational intervention lasted 6 weeks employing a researcher-made questionnaire, the data were analyzed before and 6 weeks after the intervention by SPSS-16. The findings revealed that after educational intervention there was a significant increase in the mean knowledge (P< 0.001) and attitude scales (P=0.02), but there was not found any significant effect on behavior (P=0.13). Although our findings revealed the effect of educational intervention on knowledge and attitudes physical activity, the education of physical activity had no effect on the behavior of the participants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Behavior, Knowledge, Physical activity

نویسندگان مقاله سید وحید احمدی طباطبایی | Seyed Vahid Ahmadi Tabatabaei


محمد حسین تقدیسی | Mohammad Hossein Taghdisi


آزاده صادقی | Azadeh Sadeghi


نوذر نخعی | Nozar Nakhaei



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-129-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات