|
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دختران سوم دبیرستان جهرم در زمینه مهارتهای خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری در سال تحصیلی ۸۹-۸۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مهارتهای زندگی و آموزش موفق آن به افراد یکی ازعوامل عمده گسترش بهداشت روانی در جامعه است . هدف اصلی این پژوهش بررسی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دختران سوم دبیرستان نسبت به مهارت های خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری، به عنوان مهارتهای دارای اولویت جهت لحاظ کردن در برنامه ریزی های آموزشی می باشد. در یک مطالعه توصیفی ابتدا تعداد 200 نفر جهت اولویت بندی مهارتها و سپس تعداد 180 نفر جهت سنجش میزان آگاهی، نگرش و عملکرد به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله اولویت یابی شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه سوم، کارشناسان تعلیم و تربیت و والدین دیپلم به بالا و در مرحله بعد کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم بود. ابزارهای تحقیق شامل یک پرسشنامه اولویت یابی محقق ساخته بود، که طی آن از سه گروه مخاطب خواسته می شد 10 مهارت زندگی را اولویت بندی کنند. همچنین سه پرسشنامه محقق ساخته دیگر که اعتبار و روایی آن کسب گردیده بود، جهت سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان به کار گرفته شدند. مهارتهای خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری به عنوان سه اولویت اول شناخته شدند. میزان آگاهی 9/58 درصد از دانش آموزان نسبت به مهارت های ذکر شده د ر حد متوسط، نگرش 1/86 درصد از آنان خوب و عملکرد 5/75 درصد آنان در حد متوسط بود. با توجه به اینکه اکثریت دانش آموزان با وجود داشتن نگرش خوب، آگاهی و عملکرد متوسطی در زمینه مهارت ها داشتند، لذا بازنگری در محتوا و شیوه آموزش این مهارت ها در دبیرستان ها بسیار حائز اهمیت می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اولویت یابی، دانش آموز دوره متوسطه، مهارتهای زندگی |
|
عنوان انگلیسی |
Knowledge, attitude and practice of third grade high schoolgirls in Jahrom in self-awareness, communication with other sand decision making skills |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Life skills and its training to individuals is one of the major factors for mental health development in community. The main purpose of this study was to evaluate knowledge, attitude and practice of the first three life skills priorities among third grade high school girls in terms of planning for the students' educational programs. In a descriptive study, we first selected 200 respondents among the students, their parents and their schools' experts in education for the life skills' priority setting. Using multistage cluster sampling, we selected 180 the students to investigate their knowledge, attitude and practice. We used a priority-setting questionnaire which was designed by the researchers. We requested the respondents to prioritize 10 life skills. We also used three validate and reliable questionnaires to assess the students' knowledge, attitude and practice. In the respondents' opinions, self-awareness, effective communication with others and decision making skills were the first three life skills priority. The knowledge, attitude, and performance of the students was 58.9% (moderate level), 86.1% (desirable level), and 75.5% (moderate level), respectively. According to the results, although attitude of most of the students towards the prioritized life skills was good, their knowledge and practice of these skills was moderate. So, it seems revising the life skills' content and training in high schools could be very important. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Life, Priority, Selection, Skill, Student |
|
نویسندگان مقاله |
مریم صحراییان | Maryam Sahraian دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم، کارشناس مرکز مشاوره تحقیقات
مهناز صلحی | Mahnaz Solhi گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
حمید حقانی | Hamid Haghani گروه آمار، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
شیوا بیگی زاده | Shiva Beigizadeh گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-131-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|