، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۳

عنوان فارسی مقایسه رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت‌های ارائه شده در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان در بیمارستان-های آموزشی و غیرآموزشی تبریز
چکیده فارسی مقاله   رضایتمندی از مراقبت­ها یک معیار مهم برای سنجش کیفیت مراقبت­های بهداشتی شناخته شده است. بخصوص رضایت مادر از مراقبت­های فرآیند زایمانی، عامل تعیین­کننده­ای در بهداشت روانی خانواده و جامعه می­باشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت­های ارائه شده در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان می­باشد. ­­­­­­این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقایسه­ای است و در آن 270 نفر از مادرانی که در بیمارستان­های آموزشی (الزهراء، طالقانی) و غیر آموزشی (29 بهمن) تبریز زایمان کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه سنجش رضایتمندی مادران از مراقبت­های زایمان (از زمان پذیرش در بیمارستان جهت انجام زایمان تا زمان ترخیص) استفاده گردید. داده­ها با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی در نرم­افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج بررسی میزان رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت­ها نشان داد که در بیمارستان­های آموزشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 5/52%، 5/73% و 73% مادران کاملاً راضی و راضی بودند و در بیمارستان­های غیرآموزشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 1/67%، 80% و 4/81% کاملاً راضی و راضی بودند. تفاوت در رضایتمندی مادران در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان در بین بیمارستان­های آموزشی و غیرآموزشی از لحاظ آماری معنی­دار بود (001/0> P ). به طور کلی ، میزان رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت­ها در طول مرحله لیبر پایین بود که لزوم اقدامات مناسب جهت بهبود کیفیت حمایت اخلاقی از مادران را در طول این مرحله مشخص می­کند. بهبود کیفیت حمایتهای اخلاقی در این مرحله ممکن است از طریق تشویق اعضای تیم بهداشتی قابل دستیابی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بعد اخلاقی، رضایتمندی، زایمان طبیعی، مراقبت

عنوان انگلیسی Comparing mothers’ satisfaction from ethical dimension of care providedin labor, delivery, and postpartum phases in educational and non-educational hospitals
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important criteria of health care's quality is care satisfaction. It seems mothers' satisfaction concerning childbirth care process would be a determinant factor in family and community mental health. The aim of this study is to compare mothers'satisfaction of ethical dimension of care provided in labor, delivery and postpartum phases. This is a descriptive-comparative study which was conducted on 270 women's labor in educational (Alzahra, Talegani) and non-educational (29-Bahman) hospitals in Tabriz, Iran. To gather the data, we used a mothers' satisfaction questionnaire which measures their satisfaction about maternal cares during the hospitalization period. Using descriptive and analytic statistics, we analyzed the data via SPSS software. In the educational hospitals, the respondents' satisfaction during labor, delivery, and postpartum phases were 52.5%, 73.5%, and 73.0%, and in the non-educational hospital it were 67.1%, 80.0%, and 81.4%, respectively. Data analysis also showed the significant differences between educational and non-educational hospitals (P< 0.001). Besides, the mothers' satisfactions from ethical dimension of the care provided in labor phase was low, both in the hospital types. It indicates to apply appropriate activities for improving the ethical supports during the phase that may be achieved by the health care teams' members.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Care, Delivery, Dimension, Ethical, Satisfaction

نویسندگان مقاله سمیه نقی زاده | Somayeh Naghizadeh


فهیمه صحتی | Fahimeh Sehhati


شیرین عطری برزنجه | Shirin Atri Barjange


حسین ابراهیمی | Hossein Ebrahimi



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-422-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات