|
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبتهای ارائه شده در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان در بیمارستان-های آموزشی و غیرآموزشی تبریز |
|
چکیده فارسی مقاله |
رضایتمندی از مراقبتها یک معیار مهم برای سنجش کیفیت مراقبتهای بهداشتی شناخته شده است. بخصوص رضایت مادر از مراقبتهای فرآیند زایمانی، عامل تعیینکنندهای در بهداشت روانی خانواده و جامعه میباشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبتهای ارائه شده در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان میباشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقایسهای است و در آن 270 نفر از مادرانی که در بیمارستانهای آموزشی (الزهراء، طالقانی) و غیر آموزشی (29 بهمن) تبریز زایمان کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سنجش رضایتمندی مادران از مراقبتهای زایمان (از زمان پذیرش در بیمارستان جهت انجام زایمان تا زمان ترخیص) استفاده گردید. دادهها با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج بررسی میزان رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبتها نشان داد که در بیمارستانهای آموزشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 5/52%، 5/73% و 73% مادران کاملاً راضی و راضی بودند و در بیمارستانهای غیرآموزشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 1/67%، 80% و 4/81% کاملاً راضی و راضی بودند. تفاوت در رضایتمندی مادران در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان در بین بیمارستانهای آموزشی و غیرآموزشی از لحاظ آماری معنیدار بود (001/0> P ). به طور کلی ، میزان رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبتها در طول مرحله لیبر پایین بود که لزوم اقدامات مناسب جهت بهبود کیفیت حمایت اخلاقی از مادران را در طول این مرحله مشخص میکند. بهبود کیفیت حمایتهای اخلاقی در این مرحله ممکن است از طریق تشویق اعضای تیم بهداشتی قابل دستیابی باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بعد اخلاقی، رضایتمندی، زایمان طبیعی، مراقبت |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing mothers’ satisfaction from ethical dimension of care providedin labor, delivery, and postpartum phases in educational and non-educational hospitals |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the most important criteria of health care's quality is care satisfaction. It seems mothers' satisfaction concerning childbirth care process would be a determinant factor in family and community mental health. The aim of this study is to compare mothers'satisfaction of ethical dimension of care provided in labor, delivery and postpartum phases. This is a descriptive-comparative study which was conducted on 270 women's labor in educational (Alzahra, Talegani) and non-educational (29-Bahman) hospitals in Tabriz, Iran. To gather the data, we used a mothers' satisfaction questionnaire which measures their satisfaction about maternal cares during the hospitalization period. Using descriptive and analytic statistics, we analyzed the data via SPSS software. In the educational hospitals, the respondents' satisfaction during labor, delivery, and postpartum phases were 52.5%, 73.5%, and 73.0%, and in the non-educational hospital it were 67.1%, 80.0%, and 81.4%, respectively. Data analysis also showed the significant differences between educational and non-educational hospitals (P< 0.001). Besides, the mothers' satisfactions from ethical dimension of the care provided in labor phase was low, both in the hospital types. It indicates to apply appropriate activities for improving the ethical supports during the phase that may be achieved by the health care teams' members. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Care, Delivery, Dimension, Ethical, Satisfaction |
|
نویسندگان مقاله |
سمیه نقی زاده | Somayeh Naghizadeh
فهیمه صحتی | Fahimeh Sehhati
شیرین عطری برزنجه | Shirin Atri Barjange
حسین ابراهیمی | Hossein Ebrahimi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-422-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|