|
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۱-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان اضطراب پژوهش و شناسایی عوامل مرتبط با اضطراب پژوهش در دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: به سبب لزوم انجام پژوهش در جوامع علمی و فشارهای ناشی از آن، پژوهشگران دچار تنشها و فشارهای روحی شده که این وضعیت اضطراب پژوهش نامیده میشود. ازاینرو، مطالعه حاضر به بررسی میزان اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 پرداخته است. روشها: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی بوده که به روش پیمایشی انجامگرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل داده و تعداد 248 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته با استفاده ازنظر دو تن صاحبنظر از رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و دو تن صاحبنظر در رشته مدیریت اطلاعات سلامت ازلحاظ محتوایی تائید گردید. پایایی ابزار نیز با محاسبه ضریب آلفای کرون باخ ( 875/0) تأیید گردید. دادهها بر اساس آزمون های کولموگروف–اسمیرنف، تی تک نمونه و مستقل، همبستگی پیرسون و اسپیرمن با نرمافزار SPSS نسخه 20 تحلیل شدند. نتایج: میانگین اضطراب پژوهش دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران برابر 19/3 و فراتر از حد متوسط است. عواملی همچون مهارت استفاده از اینترنت و رایانه، میزان استفاده از کتابخانه و تسلط بر زبان انگلیسی تأثیر کاهنده ای بر میزان اضطراب پژوهش آنان دارد؛ اما عامل «احساس قرار گرفتن در فضای رقابتی» باعث افزایش اضطراب پژوهش در دانشجویان می شود. نتیجهگیری: دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران در انجام فعالیت های پژوهشی احساس اضطراب می کنند. مدیران پژوهشی و مسئولان کتابخانههای این دانشگاه بایستی به عوامل بروز آن توجه کنند و بهمنظور کنترل اضطراب پژوهشی دانشجویان، برنامهها و راهکارهایی (همانند طرح پژوهشیاری، دوره های سواد اطلاعاتی و نظایر آن) را مدنظر قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب پژوهش، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران |
|
عنوان انگلیسی |
Surveying the level of the research anxiety and identifying its related factors in PhD students at Iran University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: Regarding the necessity of research in the scientific community and issues arising from it; researchers have been subjected to stress which is called Research Anxiety. In this regard, present study attempts to survey the level of research anxiety and its related factors among Ph.D. students at Iran University of Medical Sciences. Methods: questionnaires were employed for this applied research. The statistical population of the study consisted of Ph.D. students at Iran University of Medical Sciences where 248 people were selected by simple sampling method. Validity of the questionnaire was confirmed by the professors. By calculating the Cronbach's alpha coefficient, a figure of 0.875 was obtained, which shows the high reliability of the instrument. Data were analyzed based on K-S test, T test and p and rs correlation coefficient, using SPSS software version 20. Results: The findings indicate that the mean of anxiety in the research community is 3.19 which is more than average. Factors such as Internet and computer skills, library usage and English language proficiency have a decreasing effect on the research anxiety. However, the "feeling of being in a competitive environment" factor increases the student's research anxiety. Conclusion: According to the results, PhD students of Iran University of Medical Sciences feel anxious in conducting research activities. Research directors and librarians of this university need to pay attention to its causes and consider the plans and strategies (such as research projects, information literacy courses, etc.) to control students' research anxiety. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم اجمدی | Maryam Ahmadi Department of Health Information Management, School of Health management and Information Sciences, Iran University of Medical University, Tehran, Iran دانشگاه علوم پزشکی ایران
ابولفضل طاهری | abolfazl TAHERI IUMS دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
امید یوسفیان زاده | Omid Yousefianzadeh Health Information Technology and Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical sciences, Yazd, Iran دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
حسنا سلمانی | Hosna Salmani IUMS دانشگاه علوم پزشکی ایران
زهرا سیفی | Zahra Seifi IUMS دانشگاه علوم پزشکی ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-113-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|