|
طب توانبخشی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳۰۵-۳۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط آگاهی صرفی و خواندن: یک مقالۀ مروری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف آگاهی صرفی یکی از ابعاد آگاهی فرازبانی و به معنای توانایی دستورزی تکواژهای تشکیلدهندۀ کلمه و آگاهی از قواعد شکلگیری کلمات است. تحقیقات نشان داده است که آگاهی صرفی در رشد تحصیلی دانشآموزان نقش دارد. هدف مطالعه حاضر، مرور تحقیقات در دسترس در زمینۀ آگاهی صرفی و ارتباط آن با صحت و درک خواندن در زبانهای مختلف میباشد. مواد و روش ها مقاله مروری حاضر بر اساس مقالات منتشرشده با کلیدواژه های آگاهی صرفی، توانایی خواندن، صحت خواندن، درک خواندن و موفقیت تحصیلی میباشد. جستجوی مطالعات انجام شده در فاصلۀ زمانی بین سالهای 1995تا 2017 در پایگاههای اطلاعاتی PubMed ,Springer, Google Scholar ASHA, Science Direct, و در پایاننامهها و مجلات داخلی موجود در پایگاه Sidو Magiran صورت گرفت. مطالعات توصیفی-تحلیلی که بتوانند به سوال تحقیق پاسخ دهند، وارد مطالعه شدند. نتایج 18 مورد از مقالهها در مطالعه حاضر مطرح شده است. نتیجه گیری نتیجه گیری نتایج مرور مطالعات نشان میدهد که کودکانی که نمرات بهتری در آزمون آگاهی صرفی دریافت میکنند، عملکرد بهتری در درک خواندن نشان میدهند. در زبانهایی از جمله انگلیسی، آگاهی صرفی به تمییز بین کلمات کمک میکند و در نتیجه به صحت خواندن کمک میکند، ولی در زبان یونانی به این صورت نیست. به نظر میرسد ارتباط بین آگاهی صرفی و صحت خواندن با توجه به ویژگیهای زبان از جمله شفاف بودن، بین زبانهای مختلف، متفاوت است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی صرفی، صحت خواندن، درک خواندن، |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Morphological Awareness and Reading: A Review Article |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Morphological awareness is one of the dimensions of metalinguistic awareness and is defined as the ability to manipulate morphemes that make up the word and knowledge of the rules of word formation. Previous studies have shown that morphological awareness contributes to literacy achievement. The purpose of the present study was to review the literature available in the context of morphological awareness and its relevance to the accuracy and comprehension of reading in different languages. Materials and Methods: Studies conducted between 1995 and 2017 and published in the Springer, Google scholar, ASHA, Science Direct, PubMed international databases as well as domestic dissertations and journals in Magiran and SID databases were searched. Descriptive-analytic studies that could answer the research question were included in the study. The search was performed using the following keywords: morphological awareness, reading ability, reading accuracy, reading comprehension, and educational achievement. The results of 18 articles are presented in the current review study. Conclusion: The results showed that children with better scores in the morphological awareness test show better results in reading comprehension. In languages such as English, morphological awareness helps to distinguish between words and thus help reading accuracy, but not in Greek. It seems that the relationship between morphological awareness and reading accuracy is different between different languages, according to language properties such as transparency. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم ملکیان | دانشجوی دکتری گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
تبسم عظیمی | دانشجوی دکتری گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
زهرا قریشی | استادیار، دکترای گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
اکبر دارویی | استادیار، دکترای گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100740_49ed9d79e06c061ababb392a53f8f364.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-2392436.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|