مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۵۲-۶۳

عنوان فارسی سبک یادگیری دانشجویان مامایی در ایران بر اساس نظریه کلب (Kolb): یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله زمینه: شناسایی عوامل مؤثر در یادگیری یکی از مقوله‌های مهم و مد نظر محققان است. یکی از این عوامل مهم و تأثیرگذار در یادگیری سبک یادگیری دانشجویان است. سبک‌های یادگیری غالب استفاده‌شده دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در ایران متفاوت است. هدف: این مطالعه با هدف مروری بر سبک‌های یادگیری دانشجویان مامایی در ایران انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه کلیدواژه‌های سبک‌های یادگیری، دانشجویان مامایی و نظریه کلب به فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های گوگل اسکولار، پاب‌مد، پایگاه علمی جهاد دانشگاهی، اسکوپوس و مگ‌ایران در محدوده سال 2000 تا 2020 جست‌وجو شد. از بین 28 مقاله یافت‌شده، در نهایت 9 مقاله مرتبط را بررسی کردیم. یافته‌ها: با توجه به بررسی مقالات، مشاهده شد که یادگیری در دانشجویان مامایی معمولاً با استفاده از چندین سبک انجام می‌شود و بیشترین سبک‌هایی که استفاده می‌شوند، به ترتیب سبک یادگیری هم‌گرا و جذب‌کننده است. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه سبک یادگیری غالب در دانشجویان مامایی هم‌گرا و جذب‌کننده است، ضمن در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی، باید برنامه‌ریزی آموزشی و انتخاب روش تدریس به نحوی باشد که متناسب با سبک‌های یادگیری مختلف دانشجویان بوده و از روش‌های متنوع و نوین آموزشی استفاده شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک های یادگیری، نظریه کلب، دانشجویان مامایی

عنوان انگلیسی Midwifery Students’ Learning Styles in Iran: A Review Study Based on Kolb’s Learning Theory
چکیده انگلیسی مقاله Background: Identifying the factors that contribute to learning is one of the most important research goals. Learning style is one of these important and effective factors. The predominant learning styles of students in different universities of Iran are different.  Objective: This study aimed to review the learning styles of midwifery students in Iran based on Kolb's learning theory. Materials and Methods: In this review study, a search was conducted in Scopus, PubMed, Google Scholar, SID, and MagIran databases on articles published during 2000-2020 by using the keywords: Learning styles, midwifery students, and Kolb's theory in Persian and English. Out of 28 eligible articles, 9 articles were finally reviewed. Results: Learning in midwifery students is usually done by using different styles, the most common of which was convergent style followed by assimilative style. Conclusion: The predominant learning styles of midwifery students in Iran are convergent and assimilative styles. While considering individual differences, educational planning and selection of teaching method should be done in a way that is appropriate for different learning styles of midwifery students and a variety of new and innovative teaching methods should be used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning styles, Kolb’s learning theory, Midwifery students

نویسندگان مقاله حدیث سوری نژاد | Hadis Sourinejad
Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

فریبا حقانی | Fariba Haghani
Department of Medical Education, Medical Education Development Center, Medical Education Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه آموزش پزشکی، مرکز توسعه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

مرجان بیگی | Marjan Beigi
Department of Midwifery and Reproductive Health, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

الهام ادیب مقدم | Elham Adibmoghaddam
Department of Midwifery and Reproductive Health, School of Nursing and Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1553-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/10/article-10-2473812.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات