روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۳۳۲-۳۴۷

عنوان فارسی تأثیر میزان استفاده از فضای مجازی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و اضطراب کرونای جوانان
چکیده فارسی مقاله اهداف: یکی از مسائل مهمی که امروزه نسل جوان با آن درگیر است، فضای مجازی و میزان استفاده از آن است که متأسفانه با همه‌گیری کرونا ویروس به صورت غیرمنطقی سیر فزونی داشته و باعث بروز اختلال‌هایی در سبک زندگی افراد شده است. از این ‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر میزان استفاده از فضای مجازی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و اضطراب کرونای جوانان انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی از نوع پس رویدادی، 307 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند و به پرسش‌نامه‌های‌ محقق‌ساخته سنجش "میزان استفاده از فضای مجازی"، "پرسش‌نامه اضطراب کرونا" و" سبک زندگی ارتقادهنده سلامت" پاسخ دادند. داده‌ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: از بین مؤلفه‌های سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، زیرمقیاس‌های رشد معنوی (P=0/001)، مسئولیت‌پذیری (P=0/016)، روابط بین فردی (P=0/033)، ورزش (P=0/009) و همچنین نمره کل سبک زندگی (P=0/001) و از مؤلفه‌های اضطراب کرونا زیرمقیاس علائم روانی (P=0/001) و همچنین نمره کل اضطراب کرونا  (P=0/001) در گروه‌های مربوط به میزان استفاده از فضای مجازی معنی‌دار بودند و دانشجویانی که میزان استفاده بیش از چهار ساعت فضای مجازی داشتند در سبک‌های زندگی ارتقادهنده سلامت نمره پایین‌تر و در مؤلفه‌های اضطراب کرونا نمره بالاتری به دست آوردند. نتیجه گیری: استفاده بیش از حد از فضای مجازی نقش منفی در سبک زندگی ارتقادهنده سلامت دانشجویان ایفا می‌کند. همچنین استفاده بیش از حد و بسیار کم از فضای مجازی نیز اضطراب دانشجویان را بالا می‌برد. در همین راستا پیشنهاد می‌شود میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی توسط دانشجویان مدیریت شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضای مجازی، دانشجویان، سبک زندگی، سلامت، اضطراب، کووید 19

عنوان انگلیسی The Role of Cyberspace Use on Lifestyle Promoting Health and Coronary Anxiety in Young Peopl
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The most critical issue that the young generation faces is cyberspace, which has increased irrationally with the coronavirus outbreak. The present study aimed to identify cyberspace's role in lifestyle, promoting health, and coronary anxiety in young people. Methods: The research method is descriptive post-event. The community included all undergraduate students of Tabriz Azad University, of which 307 people participated in the study through an online call answer to a Researcher-Made Questionnaires, which designed to measure the use of cyberspace, Corona Anxiety Questionnaire and the Lifestyle Promoters. Data were analyzed by multivariate analysis of variance and Post Hoc test. Results: The findings show the components of lifestyle promoting health, subscales of spiritual growth (P=0.001), responsibility (P=0.016), interpersonal relationships (p=0.033), exercise (P=0.009) as well as the overall score of lifestyle (P=0.001); And one of the components of Corona Anxiety is a subscale of psychological symptoms (P=0.001) and also the total score of Corona Anxiety (P=0.001) in groups related to the use of cyberspace is significant, And students who spent more than four hours using cyberspace scored lower on health-promoting lifestyles and higher on coronary anxiety components. Conclusion: The excessive use of cyberspace has played a negative role in improving the health of students. Excessive and very little use of cyberspace also increases students' anxiety, and in this regard, it is suggested that students manage the use of virtual social networks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social networks, Students, Lifestyle, Health, Corona anxiety, Covid-19

نویسندگان مقاله آیت‌اله فتحی | Ayatollah Fathi
NAJA Research Institute of Law Enforcement Sciences and Social Studies, Tehran, Iran.
پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران.

سولماز صادقی | Solmaz Sadeghi
Department of Psychology, Institute of Charkh Niloofari, Tabriz, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی موسسه چرخ نیلوفری آذربایجان شرقی.

علی اکبر ملکی راد | Ali Akbar Maleki Rad
Department of Biology, Faculty of Scince, Payam-e-Nour University, Tehran, Iran.
دانشیار فیزیولوژی، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

سعید شریفی رهنمو | Saeed Sharifi Rahnmo
Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran.
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.

حسین رستمی | Hossein Rostami
NAJA Research Institute of Law Enforcement Sciences and Social Studies, Tehran, Iran.
پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران.

کریم عبدالمحمدی | Karim Abdolmohammadi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payam-e-Nour University, Tehran, Iran.
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مدرس دانشگاه پیام نور ، ایران، تهران


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3415-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات