روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۱۴۲-۱۵۳

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان
چکیده فارسی مقاله اهداف: اهمال‌کاری و افت تحصیلی از عواملی هستند که در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی رو به افزایش بوده و تهدیدی برای دانشجویان و سیستم آموزشی محسوب می‌شوند؛ بنابراین شناسایی مداخلاتی که بتوانند این عوامل را در دانشجویان کاهش دهند، ضروری به نظر می‌رسد. از این ‌رو مطالعه حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش (ACT) بر اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه به ‌صورت مداخله‌ای و نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دارای افت تحصیلی بودند که طی سال تحصیلی 1396-1397 به اداره مشاوره دانشگاه معرفی شدند که از بین آن‌ها 38 نفر با در نظر گرفتن معیارهای ورود و نمره اهمال‌کاری تحصیلی وارد مطالعه شدند. ابزار اندازه‌گیری داده‌ها پرسش‌نامه استاندارد اهمال‌کاری سولومون و راثلبوم بود. ملاک عملکرد تحصیلی دانشجویان نیز معدل نیم‌سال تحصیلی آنان بود. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آنالیز کوواریانس و تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته ها: میانگین اهمال‌کاری تحصیلی در دو گروه و در پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری داشت (0/05>P). F مربوط به عامل گروه در اهمال‌کاری تحصیلی برابر با 257/553 و در سطح ‌0/05>P از لحاظ آماری معنادار بود؛ بنابراین اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش (ACT) بر اهمال‌کاری تحصیلی و مؤلفه‌های آن در گروه آزمایش تأیید شد. در مورد عملکرد تحصیلی نیز F مربوط به عامل گروه برابر با 9/59 و در سطح 0/05>P از لحاظ آماری معنادار بود؛ بنابراین، تأثیر درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عملکرد تحصیلی نیز در دانشجویان تأیید شد. نتیجه گیری: نتایج نشان‌دهنده اثربخش بودن درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اهمال‌کاری و افت تحصیلی دانشجویان بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، اهمال‌کاری تحصیلی، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Academic Procrastination in Medical Sciences Students of Zanjan University
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Procrastination and academic failure are factors that are on the rise among medical universities and threaten the educational system. Therefore, it is necessary to identify interventions that can reduce these factors. The present study aimed to evaluate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on academic procrastination in Medical Sciences students of Zanjan University, Zanjan City, Iran. Methods: This study was a quasi-experimental study with a pre-test & post-test design and case and control groups. The statistical population was all students with academic failure who were referred to the University Counseling Office during the academic year 1996-7, out of whom 38 were enrolled in the study considering the inclusion criteria and academic procrastination score. The study data were collected using the standard Solomon's and Rothlobom questionnaire. Students' academic performance was also measured by their semester grade point average. Covariance analysis and analysis of covariance were used for data analysis in SPSS V. 24. Results: The mean academic procrastination was significantly different between the two groups at the post-test (P< 0.05). Group F was statistically significant in academic procrastination equal to 257.553 (P< 0.05), so the effectiveness of ACT on academic procrastination and its components was confirmed. Concerning academic performance, the F of the group factor was equal to 9.59 and at the level of P< 0.05 which was statistically significant. Conclusion: The results show the effectiveness of ACT on student's procrastination and academic failure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Commitment-based therapy, Academic procrastination, Students

نویسندگان مقاله علیرضا آرمانی کیان | Alireza Armani Kian
Department of Psychiatry, School of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

بهرام رستمی | Bahram Rostami
Medical Education Development Center, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

سیده الناز موسوی | Seyyede Elnaz Moosavi
Department of Clinical Psychology, School of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

مهدی مقبولی | Mehdi Maghbooli
Department of Neurology, School of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
گروه نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

احسان فکور | Ehsan Fakoor
Shahid Beheshti Medical Center, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی، دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، زنجان، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2817-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات