|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۱۸۸-۱۹۹
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی اختلال در کارکردهای اجرایی بر اساس نقص در رشد حرکتی و زبانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: کارکردهای اجرایی اشاره به استفاده از فرایندهای شناختی برای کنترل افکار و هیجانات دارد. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی اختلال در کارکردهای اجرایی بر اساس نقص زبانی و حرکتی در کودکان بود. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1397-1398 شهر تبریز بودند که از بین آنها هفتصد نفر به صورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و در گام بعدی از والدین آنها خواسته شد پرسشنامههای عصب ـ روانشناختی و شخصیتی کولیج (2002) و پرسشنامه مشکلات رشدی و رفتاری کودکان 5 تا 15 سال (نسخه والدین) را تکمیل کنند. دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون همزمان و نرمافزار SPSS نسخه 25 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد نقص در مهارت حرکتی درشت (0/12)، مهارت زبان دریافتی (0/19) و مهارت زبان ارتباطی (0/25) به صورت معنیداری در به وجود آمدن اختلال کارکردهای اجرایی نقش ایفا میکنند. نتیجه گیری: مهارتهای زبانی و رشد حرکتی عواملی هستند که در رشد کارکردهای اجرای مؤثرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رشد، حرکت، زبان، کارکردهای اجرایی |
|
عنوان انگلیسی |
Prediction of Executive Functions Based on Impairment in Motor and Linguistic Growth |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: Executive functions refer to the use of cognitive processes to control thoughts and emotions. The purpose of this study was to predict impairment in executive functions, based on impairment in motor and linguistic growth in children. Methods: The research method is descriptive correlational. The statistical population of this study was all students of elementary school studying in the academic year of 2018-2019 in Tabriz City, AMONG them 700 were selected in a multi-stage cluster. In the next step, their parents were asked to complete the Coolidge Neuropsychological and Personality Questionnaire (2002) and FTF-5 -15 questionnaire. The data were analyzed by Simultaneous Regression tests. Results: The results showed that defective motor skills, language proficiency, and communication skills cause an executive function disorder. Conclusion: Language skills and motor development are factors that are effective in the growth of executive functions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Growth, Movements, Linguistic, Executive functions |
|
نویسندگان مقاله |
کریم عبدالمحمدی | Karim Abdolmohamadi Department of Psychology, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
احمد عاشوری | Ahmad Ashouri Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و بهداشت روان (انستیتوی روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
فرهاد غدیری صورمان آبادی | Farhad Ghadiri Sourman Abadi Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran. گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
علی محمدزاده | Ali Mohammadzadeh Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-227-12&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی و روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|