|
آرشیو توانبخشی، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مدت زمان فعالیت های روزمره زندگی بر پایه روز هفته، سن و جنسیت در کودکان سالم زیر ۵ سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
فعالیت های روزمره زندگی فعالیت هایی هستند که به منظور مراقبت از بدن انجام می گیرد و برای زندگی و بهزیستی و بقای بنیادی ضروری هستند. این فعالیت ها از نوزادی شروع می شود و در مرحله های متفاوت رشدی، تکامل می یابد. ارزش های فرهنگی، انتظارات والدین، روتین های اجتماعی و محیط فیزیکی روی فعالیت های روزانه اثر میگذارد. نگرانی ها درمورد استفاده از زمان و فعالیت های روزانه ی کودکان، موضوع جدیدی نیست ولی مطالعات روی آن کمیاب و مختصر هستند. پس برای داشتن اطلاعات و دانسته های بیشتر در مورد زندگی کودکان و بهزیستیشان، نیاز است که اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت های روزمره شان داشته باشیم. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی مدت فعالیت های روزمره زندگی بر پایه روز هفته، سن و جنسیت است. روش بررسی: در این مطالعه پیمایشی (توصیفی-تحلیلی) که کودکان سالم زیر 5 سال شهر اصفهان در آن حضور داشتند، از رده های سنی مختلف متناسب با بار جمعیتی آن رده سنی، تعداد 240 دختر و پسر به گونه ای که تعداد دختران و پسران در رده های سنی زیر 1 ماه، 2 تا 3 ماهگی، 4 تا 6 ماهگی، 7 تا 12 ماهگی، 1 تا 2 سالگی و 3 تا 5 سال برابر بودند به صورت چند مرحله ای، طبقه ای، خوشه ای و هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از ابزارهای پرسشنامه جمعیت شناختی و مقیاس گاه نگار زمان استفاده شد. از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها استفاده شد. سپس برای تفاوت بین متغیر ها از آزمون های آنالیز واریانس یک-راهه و کروسکال والیس و U من-ویتنی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که در روزهای هفته از بین اجزای فعالیت های روزمره زندگی بیشترین زمان به طور میانگین با 150/59دقیقه در شبانه روز به فعالیت خوردن (و آشامیدن) و کمترین زمان با میانگین 0.02 درصد در شبانه روز به مراقبت از وسایل شخصی اختصاص داده شده است درحالیکه در روزهای آخر به طور میانگین بیشترین زمان صرف خوردن (و آشامیدن) و کمترین زمان صرف سایر فعالیت های روزمره شده است. در بین رده های سنی گوناگون، نوزادان 0 تا 1 ماهه هم در روزهای هفته (میانگین 273/35 دقیقه در شبانه روز) و هم در روزهای آخر هفته بیشترین زمان و کودکان 25 تا 60 ماه هم در روزهای هفته (میانگین 154/65دقیقه در شبانه روز) و هم در روزهای آخر هفته کمترین زمان را به فعالیت های روزمره زندگی در روزهای هفته اختصاص داده اند دختران و پسران در یک روز آخر هفته از بین اجزای فعالیت های روزمره زندگی بیشترین زمان را صرف خوردن (و آشامیدن) نموده اند، درحالیکه دختران و پسران کمترین زمان را صرف سایر فعالیت های روزمره که در این مطالعه طبقه بندی نشده است، کرده اند.بین مدت زمان اختصاص یافته به فعالیت های روزمره زندگی در روزهای هفته و روزهای آخر هفته و بین مدت زمانی که دختران و پسران زیر 5 سال ساکن شهر اصفهان در یک روز هفته به فعالیت های روزمره زندگی اختصاص داده اند چه در روزهای هفته و چه در روزهای آخر اختلاف معناداری وجود نداشت p-value>0.05))، ولی بین مدت زمان استفاده از فعالیت های روزمره زندگی در رده های سنی مختلف در روزهای هفته و روزهای آخر هفته تفاوت معناداری وجود داشت p-value< 0,05)) و در آخر، بین مدت زمان اختصاص یافته به فعالیت های روزمره زندگی در یک روز هفته و روز آخر هفته هم تفاوت معناداری وجود داشت value< 0,05)). نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر، رده های سنی و روزهای هفته از عوامل تاثیرگزار روی فعالیت های روزمره شرکت کنندگان و کودکان مطالعه ی حاضر هستند ولی جنسیت تاثیری روی الگوهای فعالیت های روزانه آن ها نداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فعالیت های روزمره زندگی، کودکان، استفاده از زمان |
|
عنوان انگلیسی |
The Allocated Time to Activities of Daily Living Based on the Day of the Week, Age and Gender in Typically Developing Children Under 5 Year Old |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract: Activities of daily living are activities that are formed in order to take care of the body and are essential for life and well-being and fundamental survival. These activities begin in infancy and are modified at different stages of development. Cultural values, parental expectations, social routines, and the physical environment influence daily activities. Concerns about children's use of time and daily activities are not new, but studies on them are rare. So to have more information and knowledge about children's lives and well-being, we need to have more information about their daily activities. The aim of this study was to investigate the time allocated to daily life activities based on the day of the week, age and gender in healthy children under 5 years in Isfahan. Methods: In this survey (descriptive-analytical) study in which healthy children under 5 years old in Isfahan were present, from different age groups according to the population of that age group, 240 girls and boys so that the number of girls and boys were equal in the age categories of less than 1 month, 2 to 3 months, 4 to 6 months, 7 to 12 months, 1 to 2 years and 3 to 5 years, were selected by multi-stage, stratified, cluster and convenience sampling . In order to collect research data, demographic questionnaire and time use diary tools were used. Results: The results showed that on weekdays, among the components of daily life activities, the most time with an average of 150.59 minutes per day is devoted to eating (and drinking) and the least time with an average of 0.02% per day is devoted to caring of Personal belongings, while in the last days on average the most time is spent eating (and drinking) and the least time is spent on other daily activities. In different age groups on weekdays, infants 0 to 1 month with an average of 273.35 minutes per day have the most time and children 25 to 60 months with an average of 154.65 minutes per day have the least time devoted to daily life activities on weekdays. Meanwhile, infants in the age group of 0-1 months on a weekend spent the most time on daily activities and children in the age group of 25-60 months spent the least time on daily activities. Girls and boys spent the most time eating (and drinking) among the activities of daily living on a weekend, while boys and girls spent the least time on other daily activities that are not categorized in this study. There was no significant difference Between the time allocated to daily life activities on weekdays and weekends and between the time allocated by girls and boys under 5 years old living in Isfahan on one day a week to activity of daily livings, both on weekdays and weekends (p-value>0.05). However, there is a significant difference between the time use of daily life activities in different age groups on weekdays and weekends (p-value< 0.05), and finally, there is a difference between the time allocated to daily life activities on one day of the week and the weekend (p-value< 0.05). Conclusion: According to the results of the present study, age groups and days of the week are influential factors on daily activities, but gender has no effect on daily activity patterns. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Activity of daily living, Time use, Children |
|
نویسندگان مقاله |
نیلوفر شیرانی | Niloofar Shirani MSc. Student of occupational therapy, department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
هوشنگ میرزایی | Hooshang Mirzaie Assistant Professor, Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. استادیار، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سید علی حسینی | Seyed Ali Hosseini Professor, Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. استاد، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
حسین سورتیجی | Hossein Sourtiji Assistant Professor of Occupational Therapy, Muscluskeletal Research Center, Isfahan University of Medical Science. استادیار، گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات عضلانی-اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران.
سمانه حسین زاده | Samane Hossein Zade Assistant Professor, Department of Statistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. دانشجوی دکترا، گروه آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3246-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|