آرشیو توانبخشی، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش جرأت‌ورزی بر نشانه‌های اضطراب کودکان دچار اختلال یادگیری خاص در سنین مدرسه
چکیده فارسی مقاله هدف: اختلال یادگیری خاص نوعی اختلال عصبی تحولی است که فرایند فهمیدن یا کاربرد زبان شفاهی یا کتبی را با مشکل مواجه می­کند و هنگامی اختلال تشخیص داده می­شود که مهارت­های خواندن، نوشتن و حساب در کودکان به طور چشمگیری پایین­تر از حد انتظار باشد. یکی از مشکلات کودکان دچار اختلال یادگیری خاص، وجود نشانه­های اضطراب است که اغلب مزمن می­باشد و عدم رفع آنها بر رشد و عملکرد تحصیلی کودک تأثیر منفی باقی می­گذارد. آموزش جرأت­ورزی نوعی مداخله ساختارمند است که برای کاهش نشانه­های اضطراب استفاده می­شود. ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ حاضر، تعیین اثربخشی آموزش جرأت­ورزی بر نشانه­های اضطراب کودکان پسر دچار اختلال یادگیری خاص در شهر تهران بود. روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری پس از پنج هفته بود. از جامعه کودکان پسر 8 تا 11 سال که در مراکز اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند، 130 نفر به شیوه نمونه­گیری در دسترس از پنج منطقه آموزشی (2، 13، 12، 18، 15) انتخاب شدند. پس از اجرای ماتریس­های پیشرونده رنگی (CPM)، 72 نفر که هوشبهر 85 و بالاتر کسب کردند به تکمیل مقیاس اضطراب اسپنس فرم کودک (SCAS-C) پرداختند. نمونه مورد بررسی بر مبنای فرمول حجم نمونه و در نظر گرفتن احتمال و ریزش، 34 نفر تعیین شد. پس از نمره­گذاری SCAS-C ، 45 کودک نمره اضطراب متوسط (44 تا 88) کسب کردند و از میان آنها 34 نفر (تعداد 19، 10، 5 نفر به ترتیب واجد اختلال خواندن، اختلال نوشتن، اختلال ریاضی) به طور تصادفی انتخاب و بر مبنای سن، پایه تحصیلی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی همتا شدند. سپس تمامی افراد به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (میانگین و انحراف معیار سن به ترتیب 2/25 ± 10/45 و1/89 ± 8/87) جایگزین شدند. به دلیل اثربخشی آموزش در گروه­های کوچک، گروه آزمایش در سه گروه فرعی (دو گروه 6 نفری و یک گروه 5 نفری) و 10 جلسه آموزشی (دو بار در هفته، هر جلسه 90 دقیقه)، برنامه جرأت­ورزی را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل فقط برنامه متداول در مرکز اختلال یادگیری را دریافت نمود. پس از آخرین جلسه مداخله و پنج هفته پس از آن، تمامی کودکان با استفاده از مقیاس اضطراب اسپنس دوباره ارزیابی شدند. داده­های به دست آمده از موقعیت پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین به منظور بررسی پایداری اثر مداخله پس از پنج هفته پیگیری، از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر استفاده شد. یﺎﻓﺘـﻪﻫـﺎ: نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره ﻧﺸﺎن داد که بین میانگین نشانه­های اضطراب و مؤلفه ­های آن در گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از جلسات آموزش جرأت­ورزی، تفاوت معنادار وجود داشت (0/01>p). نتایج به دست آمده بر مبنای ضریب اتا نشان می­دهد که مقدار 66%، 66%، 32%، 63%، 63%، 71%، و 73% به­ترتیب از واریانس نشانه­های اضطراب کلی و مؤلفه­های اضطراب فراگیر، اختلال وسواس فکری- عملی، ترس از آسیب شخصی، فوبیای اجتماعی، اضطراب جدایی و وحشت­زدگی/ ترس از فضای باز در کودکان دچار اختلال یادگیری خاص از طریق شرکت در مداخله آموزش جرأت­ورزی قابل تبیین است. نتایج تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان داد که تأثیر آموزش جرأت­ورزی پس از پنج هفته پیگیری در کاهش مؤلفه­ های اضطراب فراگیر، ترس از آسیب شخصی، فوبیای اجتماعی و وسواس فکری – عملی پایدار مانده است در حالی که این تأثیر برای نشانه­های اضطراب کلی، اضطراب جدایی و وحشت­زدگی/ ترس از فضای باز، پس از گذشت پنج هفته پیگیری، پایدار نبود. نتیجه­گیری: نتایج بیانگر آن است که آموزش جرأت­ورزی می­تواند نشانه­های اضطراب و مؤلفه­های آن را در کودکان پسر دچار اختلال یادگیری خاص کاهش دهد. بنابراین، نتیجه گرفته می­شود که طراحی و اجرای برنامه­های آموزشی مشابه به کودکان کمک می­کند تا فعالانه در برقراری روابط بین­فردی تلاش کنند، رنجش حاصل از شکست­های تحصیلی را کاهش دهند، احساسات خود را ابراز نمایند، به راه­های احتمالی مختلف در مواجهه با موقعیت­های اضطراب­زا بیاندیشند، رفتار منفی خود را مدیریت کنند و برای پذیرش نقش­های متعدد در زندگی بزرگسالی آماده شوند. بدین ترتیب می­توان با ارائه آموزش جرأت­ورزی، از بروز رفتارهای ناسازگارانه و مشکلات مربوط به سلامت روان (به ویژه نشانه­های اضطراب) در کودکان دچار اختلال یادگیری خاص جلوگیری کرد و از تداوم مشکلات آتی آنها در حیطه­های تحصیلی و شغلی پیشگیری نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری خاص، نشانه‌های اضطراب، جرأت‌ورزی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Assertiveness Training on Anxiety Symptoms in School-Age Children With Specific Learning Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Specific learning disorder is a type of neurodevelopmental disorder, in which children with disabilities have difficulty understanding, or using spoken and written language. The disorder diagnoses when children have significant reading, writing, and math skills lower than expected. One of the characteristics of children with a learning disorder is the presence of anxiety symptoms, which are often chronic, and failure to address them can negatively affect the child's growth and academic performance. Assertiveness training is a structured intervention that uses to reduce the symptoms of anxiety. The present study aimed to determine the effectiveness of assertiveness training on anxiety symptoms of male school-age children with special learning disorders in Tehran City, Iran. Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental research in which a pre-test in addition post-test design with a control group used along with a five weeks follow-up. The population included 8-11 year-old male children who were studying in the Learning Disorders Centers in Tehran City in the school year 2019-2020. The sample consisted of 130 male school-age children who were in convenient selected from the five educational districts (2, 13, 12, 18, and 15). At first, the Colored Progressive Matrices (CPM) assessed all subjects and 72 children who got a normal intelligence quotient (≥85) completed the Child Spence Anxiety Scale (SCAS-C). The studied sample was selected according to the formula for the determining the sample size and the probability of its drop-out (34 people). After scoring the SCAS-C, 45 children received a moderate anxiety (44-88 points). Thirty-four students (19, 10, and 5, respectively with dyslexia, dysgraphia, and dyscalculia) were randomly selected among them and matched based on their age, school grade and socio-economic status. They randomly assigned to the experimental and control group with mean and standard deviation of age 10.45±2.25 and 8.87±1.89 respectively. The experimental group divided into three subgroups (six people in two groups and five people in one) due to the efficacy of training in small groups and participated in 10 assertiveness training sessions (twice a week and 90 minutes for per session) while the control group received only the mainstream programs in the Learning Disorder Center. All subjects assessed by the SCAS-C at the end of the training sessions and five weeks follow-up. The obtained data from pre-test and post-test situations analyzed by using univariate and multivariate analysis of covariance. In addition, the data were analysed by the analysis of variance with repeated measure to determine the stability of the assertiveness training after the five weeks follow-up Results: The results of univariate and multivariate analysis of covariance showed that there was a significant difference between the mean scores of anxiety symptoms and its components in the experimental and control groups before and after the assertiveness training sessions (p< 0.01). The results based on the eta quotient show that the values of 66%, 66%, 32%, 63%, 63%, 71%, and 73% respectively of the variance of total anxiety symptoms, generalized anxiety, obsessive-compulsive disorder, personal injury fears, social phobia, separation anxiety and panic disorder/agoraphobia in students with special learning disorder can be explained by participation in assertiveness training intervention. The results of analysis of variance with repeated measure showed that the effect of assertiveness training has only lasted on reduction of generalized anxiety, personal injury fears, anxiety phobia, and obsessive-compulsive disorder after five weeks follow-up. However, the effectiveness of the intervention program not found for the total anxiety symptoms, separation anxiety and panic/agoraphobia after follow-up study. Conclusion: The results indicate that the assertiveness training can reduce the symptoms of anxiety and its components in school-age male children with specific learning disorder. Therefore, we conclude that the design and implementation of similar training programs help students to strive to establish interpersonal relationships, reduce the frustration of academic failure, express their feelings, think of possible ways to deal with anxious situations, manage their negative behaviour, and be prepared to accept multiple roles in adulthood. Thus, by providing assertiveness training, maladaptive behaviors and mental health problems (especially anxiety symptoms) can be preventive in students with special learning disorder in addition to prevent ongoing problems in the fields of education and occupation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Specific learning disorder, Anxiety symptoms, Assertiveness

نویسندگان مقاله مهدی محققی | Mehdi Mohagheghi
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

معصومه پورمحمدرضا تجریشی | Masoume Pourmohamadreza-Tajrishi
دانشیار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

سهیلا شهشهانی پور | Soheila Shahshahanipour
استادیار گروه علوم بالینی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

گیتا موللی | Gita Movallali
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

محسن واحدی | Mohsen Vahedi
استادیار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-15&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات