آرشیو توانبخشی، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۳۹۴-۴۰۷

عنوان فارسی بررسی تأثیر استفاده از صفحه تعادلی وی (WBB) بر تعادل عملکردی کودکان با فلج مغزی نوع آتاکسیک
چکیده فارسی مقاله هدف: فلج مغزی نوع آتاکسیک 5 تا 10 درصد از جمعیت افراد با فلج مغزی را تشکیل می‌دهد و با نواقص تعادلی و هماهنگی مشخص می‌شود. ترمور غیرارادی، دست و پا چلفتی به نظر رسیدن و نواقص موجود در واکنش‌های تعادلی از دیگر ویژگی‌های این کودکان است. بنابراین آموزش مهارت‌های تعادلی از بخش‌های مهم برنامه توانبخشی این افراد محسوب می‌شود. صفحه تعادلی وی (WBB) یکی از ابزاری است که در جهت آموزش تعادل در کودکان با مشکلات فیزیکی متفاوت از جمله فلج مغزی مورد استفاده قرار گرفته است و کارآمدی آن در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است. هدف از مطالعه مقدماتی حاضر، بررسی تأثیر استفاده از WBB بر تعادل عملکردی کودکان با فلج مغزی نوع آتاکسیک و همچنین بررسی میزان ثبات نتایج طی دو ماه پس از اتمام مداخلات آموزش تعادل بود. روش بررسی: مطالعه مقدماتی حاضر از نوع پژوهش موردی بوده و در سه فاز پایه، مداخله و پیگیری اجرا شده است. 3 کودک (2 دختر و 1 پسر) با فلج مغزی نوع آتاکسیک، سطح یک یا دو سیستم طبقه‌بندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS) و میانگین سنی 09/1‌±‌56/10 سال در این مطالعه شرکت کردند. کاردرمانی رایج در تمامی فاز‌های مطالعه، سه مرتبه در هفته اجرا شد. مدت‌زمان جلسات کاردرمانی رایج در فاز پایه و پیگیری 45 دقیقه بود، در صورتی که طی فاز مداخله، 25 دقیقه از جلسه درمانی به کاردرمانی رایج و 20 دقیقه از آن به آموزش تعادل به وسیله WBB اختصاص می‌یافت (12 ساعت). نتایج حاصل به وسیله مقیاس تعادلی کودکان (PBS) و آزمون برخاستن و رفتن زمان‌دار (TUG)، سه مرتبه در فاز پایه (قبل از شروع مداخله)، سه مرتبه در فاز مداخله (انتهای جلسه 12، انتهای جلسه 24 و انتهای جلسه 36) و دو مرتبه در فاز پیگیری (یک ماه پس از اتمام مداخله و دو ماه پس از اتمام مداخله) توسط یک کارشناس کاردرمانی ناآگاه از روند مطالعه مورد سنجش قرار گرفت و به کمک تحلیل دیداری و شاخص‌های آماری PND ،Hedeges'g و 2SD مورد تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: مقایسه یافته‌های حاصل از مقیاس PBS و آزمون TUG در سه فاز مطالعه حاضر نشان داد تعادل عملکردی هر سه شرکت‌کننده طی روند مداخله بهبود یافته و نتایج نیز در دوره پیگیری پایدار مانده است. PND در هر دو تست برای هر سه شرکت‌کننده 100 درصد به دست آمد که نشان می‌دهد آموزش تعادل به وسیله WBB سبب بهبود تعادل عملکردی در موقعیت مداخله و پیگیری نسبت به خط پایه شده است. مقدار Hedeges'g برای هر سه شرکت‌کننده بیشتر از 0/8 به دست آمد که نشانگر تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین فاز پایه و پیگیری است. همچنین 2SD نشان‌دهنده بهبود قابل توجه نمره PBS و کاهش قابل توجه مدت‌زمان انجام آزمون TUG در هر سه شرکت‌کننده بود. تحلیل دیداری یافته‌ها نیز نشان داد نه‌تنها تعادل عملکردی هر سه شرکت‌کننده طی فاز مداخله بهبود یافته است، بلکه نتایج حاصل از مداخلات پس از دو ماه از اتمام مداخلات نیز پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه مقدماتی حاضر نشان می‌دهد آموزش تعادل به وسیله WBB، می‌تواند روشی مؤثر و ماندگار در بهبود تعادل عملکردی کودکان با فلج مغزی نوع آتاکسیک باشد. هرچند برای بیان نتایج قطعی، انجام مطالعات بیشتر با حجم نمونه مناسب در زمینه بررسی تأثیرات آموزش تعادل به وسیله WBB بر کودکان با فلج مغزی نوع آتاکسیک نیاز است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فلج مغزی نوع آتاکسیک، تعادل عملکردی، واقعیت مجازی، Wee balance board

عنوان انگلیسی Effect of Using Wii Balance Board on Functional Balance of Children With Ataxic Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Ataxic cerebral palsy accounts for 5%-10% of the population with cerebral palsy. This palsy is characterized by poor balance and coordination, clumsiness, and involuntary tremor. As a result, balance training is one of the essential parts of the rehabilitation programs for children with ataxic cerebral palsy. Wii Balance Board (WBB) is an efficient tool for balance training in children with different physical problems, including cerebral palsy. This study aims to assess the effect of WBB-based balance training on functional balance and the persistence of its effect two months after the intervention in children with ataxic cerebral palsy. Materials & Methods: This is a single-case study with a pre-test, post-test and follow-up design conducted on 3 children (2 girls and 1 boy) with ataxic cerebral palsy (Mean±SD age=10.56±1.09 years). They were classified at levels I and II of the gross motor function classification system. They received conventional occupational therapy three sessions per week, each for 45 minutes in the baseline and follow-up phases. In the intervention phase, each session consisted of 25 minutes of routine rehabilitation followed by 20 minutes of WBB-based balance training for 3 months (12 hours). The changes were evaluated by the Pediatric Balance Scale (PBS) and Timed Up And Go (TUG) test, three times in the baseline phase, three times in the intervention phase (at the end of 12th, 24th, and 36th sessions), and two times in the follow-up phase (one and two months after the intervention). Assessments were done by a pediatric occupational therapist who was unaware of the study process. Finally, the results were analyzed using the Percentage of Nonoverlapping Data (PND), 2 Standard Deviations (2SD), Hedges's g, and the visual analysis method. Results: The results of the PBS and TUG test showed the improvement of functional balance in all children in the intervention phase and maintained in the follow-up phase. The PND of PBS and TUG test results was 100% for all children, indicating that balance training by the WBB improved functional balance in the intervention and follow-up phases compared to the baseline. Hedeges' g value for all participants was more than 0.8, indicating a significant difference between the baseline and follow-up phases. The 2SD results showed a significant increase in the PBS score and a significant reduction in the TUG test duration in all children. Furthermore, the visual analysis revealed a significant improvement in the functional balance of all children in the intervention phase and the stability of these changes in the follow-up phase. Conclusion: Balance training by the WBB is an effective method for improving the functional balance of children with ataxic cerebral palsy. Further studies are needed using a larger sample size to confirm its effectiveness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cerebral palsy, Functional balance, Ataxic cerebral palsy, Virtual reality, Wii balance board

نویسندگان مقاله الهام شکیبا | Elham Shakiba
Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

سعید فطوره‌چی | Saeid Fatorehchy
Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

ابراهیم پیشیاره | Ebrahim Pishyareh
Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

محسن واحدی | Mohsen Vahedi
Department of Biostatistics and Epidemiology, Faculty of Rehabilitation Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

سید مهدی حسینی | Seyed Mehdi Hosseini
Department of Mechanical Engineering, Khajeh Nasir Toosi University of Technology, Tehran, Iran.
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3289-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات