آرشیو توانبخشی، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۸-۱۳۱

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی مهارت‌های حل مسئله بین فردی در اسکیزوفرنیا
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این مطالعه ترجمه ابزار ارزیابی حل مسئله‌ی بین فردی و بررسی روایی و ‌پایایی نسخه‌ی فارسی این آزمون بر روی بیماران اسکیزوفرنی است. روش بررسی: در این مطالعه‌ی روش شناختی فرآیند ترجمه و معادل سازی بر اساس پروتکل پروژه بین المللی ابزار کیفیت زندگی انجام شد. روایی ظاهری توسط نظر متخصصین بررسی و به منظور سنجش روایی محتوایی، شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا محاسبه شد سپس آزمون بر روی 52 بیمار اسکیزوفرنی بستری در بیمارستان رازی که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند صورت گرفت. برای محاسبه‌ی همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت محاسبه پایایی بین ارزیاب، 2 آزمونگر روی 22 نفر از نمونه‌ها به صورت همزمان به نمره‌دهی پرداختند سپس ضریب همبستگی درون رده‌ای مورد محاسبه قرار گرفت. در نهایت برای سنجش پایایی آزمون باز آزمون به فاصله‌ 2 هفته آزمون روی 15 نفر از نمونه‌ها تکرار شد و ضریب همبستگی درون رده‌ای برای محاسبه‌ پایایی آزمون باز آزمون به کار گرفته شد. یافته‌ها: روایی ظاهری مناسب نسخه فارسی آزمون با توجه به نظر متخصصین حاصل شد. شاخص روایی محتوایی(Content Validity Ratio (CVR)) و نسبت روایی محتوایی(Content Validity Index (CVI)) برای همه‌ی صحنه‌ها برابر با 1 به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبه‌ی همسانی درونی در مقیاس‌های مختلف آزمون بین 0/511 تا 0/821 محاسبه شد. ضریب همبستگی درون رده‌ای برای پایایی بین ارزیاب در همه‌ی حیطه‌ها بالای 0/98بود. در بررسی پایایی آزمون باز آزمون ضریب همبستگی درون رده‌ای برای حیطه‌های مختلف بین 0/733 تا 0/893 به دست آمد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نسخه‌ی فارسی ابزار ارزیابی حل مسئله بین فردی از روایی ظاهری، روایی محتوایی، همسانی درونی، پایایی آزمون باز آزمون و پایایی بین ارزیاب مناسبی برخوردار است. بنابراین این ابزار قابلیت استفاده در پژوهش‌ها و کارهای بالینی برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در ایران را دارا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسکیزوفرنی، مهارت‌های اجتماعی، روایی/ پایایی، ترجمه

عنوان انگلیسی Assessing the Validity and Reliability of the Persian Version of the Interpersonal Problem Solving Skills Assessment Tool in Schizophrenia
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to translate the Assessment of Interpersonal Problem-Solving Skills (AIPSS) into Persian and to evaluate the validity and reliability of the Persian version of AIPSS to use for adults with schizophrenia. Materials & Methods: In this methodological study, the translation process was performed according to the International Quality of Life Assessment (IQOLA) protocol. The face validity of the translated AIPSS was determined based on the opinions of experts and The Content Validity Index (CVI) and Content Validity Ratio (CVR) were also calculated for each item. The Persian version of the test was performed on 52 patients with schizophrenia disorders at Tehran's Razi Mental Hospital; they were selected using a convenience sampling method. Cronbach's alpha coefficient was used to evaluate internal consistency. Inter-rater reliability was determined by the Intraclass Correlation Coefficient (ICC). A retest was complete on 15 patients with 2 weeks interval and ICC was used to determine the test-retest reliability. Results: Face validity was confirmed by the experts' opinions. The Content Validity Ratio (CVR) and the Content Validity Index (CVI) were equal to one for all scenes. Cronbach's alpha coefficient for all scales was ranged between 0.511 and 0.821. The ICC in all scales were more than 0.98 for inter-rater reliability. In calculating test-retest reliability, the ICC for all scales ranged 0.733-0.893. Conclusion: Results show that the Persian version of AIPSS has acceptable face validity, content validity, internal consistency, inter-rater reliability test-retest reliability. Therefore, this instrument can be used in clinical fields and research studies to assess the social skills of Iranian patients with schizophrenia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Schizophrenia, Social skills, Validity, Reliability, Translation

نویسندگان مقاله میلاد ابوالحسنی | Milad Abolhasani
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

اشرف کربلایی نوری | Ashraf Karbalaee Nouri
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

عنایت الله بخشی | Enayatollah Bakhshi
Department of Biostatistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

مجتبی خیر خواه | Mojtaba Kheirkhah
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3214-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات