مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۵، شماره ۱۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی سبک های یادگیری دروس بالینی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال ۹۸-۹۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سبک های یادگیری یکی از عوامل موثر در یادگیری است، که می تواند تغییرات نحوه دریافت و تعامل فرد با محیط بخصوص بالین را نشان دهد. از آنجائیکه وظیفه یاددهی و بهبود وضعیت موجود برای یادگیری دانشجویان در بالین ، یکی از وظایف مراکزآموزشی درمانی می باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین سبک های یادگیری دانشجویان علوم پزشکی قم در آموزش بالینی اجرا گردید. روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی، می باشد، که در سال99 -1398با مشارکت308 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم(رشته پزشکی، پرستاری ، مامایی و پیراپزشکی )که در هر یک از گروههای کارآموزی و کارورزی به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، انجام شد .ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد سبک ها ی یادگیری کلب بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 3/4 ±7/23 سال، 9/54 درصد زن ، 1/45 درصد مرد و 64 درصد در مقطع کارشناسی و 36 درصد در مقطع دکترا بودند. 1/48 درصد دانشجویان سبک یادگیری جذب کننده، 7/24 درصد دانشجویان سبک واگرا، 5/17 درصد سبک همگرا و 7/9 درصد سبک یادگیری انطباق یابنده داشتند. بین سبک یادگیری با رشته تحصیلی اختلاف معنی دار وجود داشت.(P= 0.03) سبک یادگیری با جنس، مقطع تحصیلی، وضعیت تاهل و سال تحصیلی ( سال اول   بالینی و سال آخربالینی) تفاوت معنی دار ندارد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه سبک یادگیری اکثر دانشجویان جذب کننده و واگرا بود، لذا فراهم ساختن محیط های یادگیری متناسب با این سبک ها، برای یادگیری بهتر و کسب یا تقویت توانمندی های لازم در محیط های آموزشی و شغلی آینده حائز اهمیت است. مقدمه: سبک های یادگیری یکی از عوامل موثر در یادگیری است، که می تواند تغییرات نحوه دریافت و تعامل فرد با محیط بخصوص بالین را نشان دهد. از آنجائیکه وظیفه یاددهی و بهبود وضعیت موجود برای یادگیری دانشجویان در بالین ، یکی از وظایف مراکزآموزشی درمانی می باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین سبک های یادگیری دانشجویان علوم پزشکی قم در آموزش بالینی اجرا گردید. روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی، می باشد، که در سال99 -1398با مشارکت308 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم(رشته پزشکی، پرستاری ، مامایی و پیراپزشکی )که در هر یک از گروههای کارآموزی و کارورزی به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، انجام شد .ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد سبک ها ی یادگیری کلب بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 3/4 ±7/23 سال، 9/54 درصد زن ، 1/45 درصد مرد و 64 درصد در مقطع کارشناسی و 36 درصد در مقطع دکترا بودند. 1/48 درصد دانشجویان سبک یادگیری جذب کننده، 7/24 درصد دانشجویان سبک واگرا، 5/17 درصد سبک همگرا و 7/9 درصد سبک یادگیری انطباق یابنده داشتند. بین سبک یادگیری با رشته تحصیلی اختلاف معنی دار وجود داشت.(P= 0.03) سبک یادگیری با جنس، مقطع تحصیلی، وضعیت تاهل و سال تحصیلی ( سال اول   بالینی و سال آخربالینی) تفاوت معنی دار ندارد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه سبک یادگیری اکثر دانشجویان جذب کننده و واگرا بود، لذا فراهم ساختن محیط های یادگیری متناسب با این سبک ها، برای یادگیری بهتر و کسب یا تقویت توانمندی های لازم در محیط های آموزشی و شغلی آینده حائز اهمیت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک یادگیری، کلب، جذب کننده، واگرا، دانشجویان

عنوان انگلیسی Investigating the learning styles of clinical courses of students of Qom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Learning styles are one of the effective factors in learning, which can show changes in how a person receives and interacts with the environment, especially the clinic. Since the task of teaching and improving the current situation for students to learn in the clinic is one of the tasks of medical training centers, so the present study was aim to determine the learning styles of Qom medical students in clinical education. Methods: This is a descriptive cross-sectional study, which was conducted in 1398-99 with the participation of 308 students of Qom University of Medical Sciences (Medicine, Nursing, Midwifery and Paramedical Sciences) in each of the internship groups by stratified random method. The research tool was the standard questionnaire of Klubchr('39')s learning styles. Data were analyzed using descriptive statistics and chi-square test. Results: The mean age of students was 23.7± 4.3 years, 54.9% were female, 45.1% were male, 64% were undergraduate and 36% were doctoral. 48.1% of students had an assimilative learning style, 24.7% had a divergent learning style, 17.5% had a convergent learning style and 9.7% had an accommodative learning style. There was a significant difference between learning style and field of study (P = 0.03). There was no significant difference between learning style and gender, educational level, marital status and academic year (first clinical year and last clinical year). Conclusion: Considering that the learning style of most students was assimilative and divergent, therefore, providing learning environments appropriate to these styles is important for better learning and gaining or strengthening the necessary capabilities in future educational and professional environments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله learning style,kolb, assimilative , divergent

نویسندگان مقاله مینا گائینی | Mina Gaeeni
Assistant Professor of Nursing School of Nursing Qom University of Medical Sciences , Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom,
استادیار پرستاری گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم، قم ، ایران

زهره خلجی نیا | zohre khalajinia
Associate Professor Department of Midwifery, School of nursing and midwifery, Qom University of Medical Sciences. Qom, Iran. - - School of nursing and midwifery, Qom University of Medical Sciences. Qom, Iran. - z.khalaji@muq.ac.ir
دانشیار گروه مامایی، دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم ، ایران

امیر همتا | Amir Hamta
Assistant Professor of Biostatistics Department of Biostatistics, School of MedicineArak University of Medical Sciences
استادیار آمار زیستی گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک

طاهره صدیقیان | Tahereh Seddighia
Seddighian4M.Sc. in midwifery. Department of Midwifery , School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
کارشناس ارشد مامایی، معاونت آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-152-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات