مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۵، شماره ۱۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی فرم الکترونیکی پرسشنامه شادکامی اکسفورد در بیماران کوید ۱۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اعتبار سنجی مقیاس شادکامی می‌تواند به شناسایی بیماران کرونایی با مشکلات شادکامی کمک نماید؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتباریابی فرم الکترونیکی پرسشنامه شادکامی اکسفورد در بیماران کوید 19 است. روش بررسی: این پژوهش از نوع روان‌سنجی ابزار است که جامعه آماری شامل کلیه بیماران کوید 19 شهر تهران بود که تعداد نمونه‌ها بر اساس معیارهای روان‌سنجی به تعداد 100 نفر برای بخش روایی پیش‌بین و 251 نفر برای بخش روایی همگرایی تعیین شد نمونه‌ها به‌وسیله نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند اطلاعات پژوهش از طریق دو پرسشنامه شادکامی (آکسفورد) و شادکامی ویژگی‌های روانشناسی مثبت به‌صورت الکترونیکی با ارسال لینک پرسشنامه به موبایل شرکت‌کنندگان جمع‌آوری گردید. برای بررسی روایی مقیاس از روش‌های روایی محتوا، همگرا و تحلیل عوامل استفاده شد. پایایی مقیاس به‌وسیله روش‌های همسانی درونی و پایایی تصنیفی بررسی گردید. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه محقق ساخته از سه عامل تشکیل‌شده و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نیز مدل سه عاملی را تائید کرد. این پرسشنامه به همراه فرم کوتاه مقیاس شادکامی اکسفورد اجرا شد که با 13 آیتم از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بود. نتیجه‌گیری: از پرسشنامه مقیاس شادکامی اکسفورد در بیماران کوید 19 می‌توان برای ارزیابی شادکامی در بیماران کوید 19 استفاده کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شادکامی، کوید 19، تحلیل عاملی، اعتباریابی

عنوان انگلیسی Factor structure and validation of the electronic form of the Oxford Happiness Questionnaire in patients with COVID-19
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Background and Aim: Validity Scale Validation can help identify coronavirus disease patients; therefore, the aim of this study was to evaluate the validation of the electronic form of the Oxford Happiness Questionnaire in patients with COVID-19. Methods: This study is instrumental psychometrics that the statistical population includes all patients in 19 cases in Tehran. The number of samples was determined based on psychometric criteria to be 100 for the predictive validity section and 251 for the convergence validity section. Samples were selected by cluster sampling. Research data were collected electronically through two questionnaires of happiness (Oxford) and happiness of positive psychological characteristics by sending the questionnaire link to the participants' mobile phones. To evaluate the validity of the scale, content validity, convergence, and factor analysis methods were used. The reliability of the scale was assessed by internal consistency methods and class reliability. Results: The results of exploratory factor analysis showed that the researcher-made questionnaire consists of three factors and has good validity and reliability. The second-order confirmatory factor analysis also confirmed the three-factor model. This questionnaire was administered along with the short form of the Oxford Happiness Scale, which had 13 items of good reliability and validity. Conclusion: The Oxford Happiness Scale in COVID-19 patients can be used to assess happiness in COVID-19 patients.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Happiness, COVID-19, factor analysis, validation

نویسندگان مقاله رقیه میرزازاده | Roghayeh Mirzazadeh
Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
دانشگاه ازاد بندرعباس

ازیتا امیرفخرایی | Azita Amirfakhraei
Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
دانشگاه ازاد بندرعباس

کبری حاجی علیزاده | Kobra Haji Alizadeh
Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
دانشگاه ازاد بندرعباس

اقبال زارعی | Iqbal Zarei
Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
دانشگاه ازاد بندرعباس


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2450-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات