مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۲۳۰-۲۳۹

عنوان فارسی بررسی میزان همبستگی سواد سلامت با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بخش ویژه در بیمارستا نهای منتخب شهر تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: علایم بیماری نارسایی قلبی و عوارض ناشی از آن به مرور زمان سبب محدودیت­ هایی در روند زندگی عادی بیماران گردیده و می­تواند کیفیت زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین هدف از این تحقیق بررسی میزان ارتباط سواد سلامت با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بخش ویژه در بیمارستان های منتخب شهر تهران می­ باشد. روش بررسی: در این مطالعه 105 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بخش مراقبت ویژه قلبی در بیمارستان­ های دانشگاهی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سواد سلامت نارسایی قلبی و کیفیت زندگی بیماران قلبی می­ باشد. آمار توصیفی و روش­ های آماری همبستگی و رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری 24 SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمره کل پرسشنامه سواد سلامت با کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ارتباط مثبت (40/0 = r) و معناداری وجود داشت، همچنین نمرات سواد سلامت بطور معناداری کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را پیش‌بینی کرد (001/ 0 p <). نتیجه­ گیری: یافته­ های این تحقیق نشان داد که سواد سلامت می­تواند پیش­بینی کننده­ ی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی باشد، لذا توجه بیشتر به امر سواد سلامت در برنامه­ های ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی این بیماران بسیار حائز اهمیت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت، کیفیت زندگی بیماران ، نارسایی قلبی

عنوان انگلیسی Investigating the Association Between Health Literacy and Quality of Life Among Patients With Heart Failure Hospitalized in Coronary Care Unit at Selected Hospitals in Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Symptoms of heart failure and its complications over time cause limitations in the normal life process of patients and may affect their quality of life. Thus, this study aimed to investigate the relationship between health literacy and patients' quality of life with heart failure admitted to the intensive care units in selected hospitals in Tehran City, Iran. Methods: In this study, 105 patients with heart failure were selected. They were admitted to the cardiac ICU in educational hospitals in Tehran. Data collection tools were demographic information, heart failure health literacy, and quality of life questionnaires. Descriptive statistics and statistical methods of correlation and regression were performed using SPSS v. 24. Results: The results showed a significant positive relationship (r= 0.40) between health literacy and quality of life scores in patients with heart failure. Also, health literacy significantly predicted the quality of life score in patients with heart failure (P< 0.001). The results of bivariate regression analysis showed that health literacy scores significantly predict the quality of life of patients with heart failure (P< 0.001, r2= 0.16). Conclusion: The findings showed that health literacy could predict the quality of life in patients with heart failure. So, it is crucial to consider health literacy in health promotion programs and improve the quality of life of these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله health literacy, quality of life, heart failure

نویسندگان مقاله مهری عبدی | Mehri Abdi
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahed University, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

نسرین علائی | Nasrin Alaee
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahed University, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

رضا نوروززاده | Reza Norouzadeh
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahed University, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2274-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری-روانپرستاری
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات