مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۲۷۲-۲۸۳

عنوان فارسی طراحی و اعتبارسنجی ابزار سنجش اثربخشی آموزش در دانشگا ههای علو م پزشکی
چکیده فارسی مقاله چکیده : زمینه و هدف : هدف نظامهای آموزشی شامل رسالت ها،اهداف آرمانی، اهداف کلی و رفتاری است. ارزشیابی و قضاوت از ضروریات دوره آموزشی است و تعیین میزان اثربخشی دوره ها، امکان استفاده از بازخورد آنها را در ارتقای سطح آموزشها مهیا میسازد.الگوهای متعدد ارزشیابی اثربخشی آموزشی، موفقیت، بهبود عملکرد و مطلوبیت برنامه های آموزشی را بررسی می کند.آموزش پزشکی و تربیت نیروی انسانی کارآمد همواره در توجه برنامه ریزان آموزشی بوده است .با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش وضرورت اثر بخشی مستمر در دانشگاه های علوم پزشکی، پرسشنامه حاضر طراحی گردید. روش بررسی: این مطالعه ترکیبی کیفی –کمی بوده و قسمت کیفی، از نوع تحلیل محتوی با هدف طراحی و اعتبارسنجی ابزار با جامعه آماری اعضای هیئت علمی و به روش نمونه گیری در دسترس هدفمند کیفی و کمی طراحی و اجرا شد.در مرحله کیفی تعداد 30 نفر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با مصاحبه دارای سوالاتی با پاسخ باز مورد سوال قرار گرفتند. مولفه های یافته شده بر اساس روش شناسی تحقیق در 4 حیطه(تدوین برنامه ریزی درسی دوره) ،( اجرای دوره آموزشی)و(نتیجه و عملکرد آموزشی)و(سایر عوامل همراه) قرار گرفتند.به منظور روایی و پایایی پرسشنامه طراحی شده در روایی صوری پرسشنامه بین 10 نفر از صاحب نظران توزیع  و برای بررسی وضعیت پایایی ابزار پژوهش، در بین  490 از اعضای هیئت علمی توزیع و نتایج زیر حاصل شد. یافته ها:.نتایج مربوط به سنجش پایایی ابزار با روش آزمون آلفای کرونباخ همه آزمودنی‌ها در حیطه‌های چهارگانه نشان داد که در حیطه تدوین برنامه آموزشی 875/0 ، در حیطه اجرای برنامه آموزشی 885/0 در حیطه نتیجه و عملکرد برنامه آموزشی 890/0 و در حیطه سایر عوامل موثر 925/0 اعتبار ابزار را تائید نمود.همچنین با استفاده از آزمون ضریب توافق، پاسخ‌های اعضای هیات علمی و پزشکان و همه دست‌اندرکاران دانشگاه‌های پزشکی، به میزان بیش از 69 درصد توافق را نشان داد. نتیجه  گیری : یافته های حاصل از پژوهش نشان داد کلیه مولفه های موثر در اثر بخشی آموزش تاثیر گذار بوده و ابزار طراحی شده با روایی و پایایی مناسب و قابل اطمینان تائید گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سنجش آموزش، اثر بخشی ،آموزش، علوم پزشکی، تحقیق کیفی

عنوان انگلیسی Designing and Validating an Instrument for Measuring the Effectiveness of Education in Medical Universities
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The objectives of educational systems are missions, ideals, general goals, and behavior. Evaluation and judgment are essential for the training courses. Determining the effectiveness of the courses makes it possible to improve them. Numerous models evaluate training effectiveness, success, performance improvement, and desirability of training programs. Educational planners have always considered medical education and training of an efficient workforce. Because of the importance of education and the need for its continuous effectiveness in medical universities, we designed a tool to measure the effectiveness of medical education. Methods: The study method is a mixed qualitative-quantitative approach. The qualitative part of the content analysis was prepared to design and validate a tool with the statistical community of faculty members using qualitative and quantitative purposeful sampling. In the qualitative phase, 30 people were interviewed using semi-structured interviews. The components found were classified based on research methodology in 4 areas of course curriculum development, training course implementation, educational outcome and performance, and other accompanying factors. Then an effective measurement tool with good validity and reliability was designed. Regarding the face validity of the questionnaire, it was distributed among ten experts. To assess the reliability of the research tool, a questionnaire was distributed among 490 faculty members. Results: The results of measuring the reliability of the instrument by the Cronbach α values in the four domains were as follows: 0.875 in the area of curriculum development, 0.885 in the area of curriculum implementation, 0.890 in the curriculum outcome and performance, and 0.925 in other areas of the effective factors. These figures confirmed the validity of the tool. Also, using the agreement coefficient-test, the responses of faculty members and physicians and all stakeholders of medical universities showed more than 69% agreement. Conclusion: The study's findings showed that all the found components impact the effectiveness of education, and our designed tool was confirmed with appropriate and reliable validity and reliability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational measurement, Program evaluation, Medical sciences, Qualitative research

نویسندگان مقاله علیرضا شعوری بیدگلی | Ali Reza Shouri Bidgolili
Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

غلامرضا ویسی | Gholam Reza Vaisi
Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

غلامرضا شریفی راد | Gholamreza Sharifi Rad
Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2307-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات