|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۶۶-۱۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی از مؤلفههای ضروری نظارت بر کلاس داری: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: نظارت یک فعالیت ضروری در مدیریت منابع انسانی است. نظارت میتواند بر توسعه یا عملکرد یا هر دو متمرکز باشد. مسئولین و اساتید دانشجویان پزشکی نباید انتظار داشته باشند که دانشجویان فقط از تعدادی قانون و مقررات اطاعت کنند و سایر جنبههای آنها را نادیده بگیرند. به نظر در کلاسهای دانشگاهی، نقش نظارت اداری اساتید از نقش یادگیری، آموزش و حمایت گستردهتر است. هدف از مطالعه تبیین مؤلفههای ضروری نظارت بر کلاس داری با استفاده از تجارب اساتید و دانشجویان بود. روش بررسی: نوع مطالعه کیفی، به روش تحلیل محتوی انجام شد. شرکتکنندگان از بین اساتید و دانشجویان علوم پایه و فیزیوپات پزشکی، با نمونهگیری هدفمند با حداکثر تنوع انتخاب گردید. رویکرد جمعآوری دادهها یک مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. همه مصاحبهها توسط دو محقق بهطور مستقل تحلیل و ساب تمها استخراج گردید. یافتهها: در مطالعه حاضر 10 ساب تم از مصاحبهها استخراج شد. تم نظارت مدیریتی شامل، حضوروغیاب دانشجویان و ایجاد جذابیت در کلاس درس بود. تم نظارت آموزشی، تنوع استفاده از سبکهای یاددهی و یادگیری، عدالت در ارزیابی دانشجو، ادغام افقی و عمودی، ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید و پایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. تم نظارت حمایتی شامل، نوع خدمات حمایتی، شناسایی نگرانیهای دانشجویان و حفظ محرمانگی در ارائه خدمات بود. نتیجهگیری: این مطالعه مؤلفههای مهم کلاس داری در دروس دانشگاهی را نشان داد. توانمندسازی اساتید در مؤلفههای ضروری نظارت و تلاش برای بهکارگیری همزمان این مؤلفهها در کلاس درس لازم است. تا بهاینترتیب دانشجویانی با کمترین میزان استرس، کارآمد و با توسعه فردی و حرفهای فارغالتحصیل گردند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژهها، نظارت، کلاس داری، اعضای هیئتعلمی، دانشجویان پزشکی، مطالعه کیفی |
|
عنوان انگلیسی |
Experiences of professors and medical students from the core components of Classroom supervision: a qualitative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Supervision is a fundamental management activity in human resources. Supervision may be development/performance-based or both. Professors should take a holistic view of medical students, should not expect students to comply with many laws and regulations, and other aspects as individuals should not be overlooked. It appears that in the classroom, the supervisory role goes beyond the educational and support role. The current study aimed to explain the core components of classroom supervision as perceived by professors and medical students. Methods: A qualitative content analysis (QCA) was utilized as the research design. Purposive sampling with maximum variation was used to select the participants from professors and medical students of basic and physiopathology sciences in the medical school of Hamadan University of Medical Sciences. Semi-structured interviews were the main approach to data collection. All the interviews were analyzed by two independent researchers and the sub-themes extracted from the interviews. Results: In this study, ten sub-themes were extracted from interviews. The theme of management supervision includes the attendance of students and making the classroom attractive. The theme of educational supervision consists of a variety of uses of teaching and learning styles, Justice in student assessment, Horizontal, and vertical integration, Evaluate the quality of teacherschr('39') teaching, and monitoring of all studentschr('39') academic achievement. The theme of supportive supervision includes the type of supportive services, identifying student concerns, and maintaining confidentiality in service delivery. Conclusion: This study demonstrated the important components of class management in academic courses. To empower teachers in supervising and making efforts these components are simultaneously applied to a classroom. Thus, students can graduate with minimal stress, efficiency and personal and professional development. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Supervision, Classroom, Faculty, Medical Students, Qualitative Study |
|
نویسندگان مقاله |
سلیمان احمدی | soleiman ahmady Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, IRAN دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران،
معصومه صیدی | masoumeh seidi Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, IRAN دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران،
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2223-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|