|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۸۸-۱۹۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزشیابی میزان فعالیت بدنی و عوامل موثر بر آن در دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر رفسنجان: کاربرد نظریه شناختی– اجتماعی، سال ۱۳۹۷ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: سازمان جهانی بهداشت ، عدم فعالیت بدنی مناسب را یکی از پنج عامل اصلی چاقی و اضافه وزن، معرفی مینماید، مطالعه حاضر با هدف شناسایی تعیین کنندههای فعالیت بدنی دانشآموزان دختر شهر رفسنجان مبتنی بر نظریه شناختی- اجتماعی در سال 1397 انجام شد. روش بررسی: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در میان 640 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر رفسنجان به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی اجرا شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی رفتار فعالیتبدنی و تعیین کنندههای آن بر اساس سازههای نظریه شناختی- اجتماعی بود. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-18 و با استفاده از آزمونهای آماری من ویتنی، آزمون کروسکال والیس، همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون خطی چندگانه در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها: میانگین زمان فعالیت بدنی دانشآموزان دختر برابر 28/79 دقیقه در هفته بود. به استثناء عوامل محیطی، میزان انجام فعالیت بدنی دانشآموزان با تمام سازه های نظریه شناختی اجتماعی، و همچنین با سطح تحصیلات بالاتر پدر و مادر، شاخص توده بدنی پایینتر و عضویت در تیمهای ورزشی رابطه معنیدار آماری داشت (p≤0.05). تحلیل رگرسیون چندگانه، تقویت اجتماعی را قویترین پیشبینی کننده فعالیتبدنی در دانشآموزان نشان داد (05/0p<، 129/0=β). نتیجه گیری: میزان فعالیتبدنی 8/95% دانشآموزان دختر، کمتر از میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی (60 دقیقه در روز) است، لذا طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای مداخلهای در سطح اجتماع پیشنهاد میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظریه شناختی اجتماعی، فعالیت بدنی، دختران نوجوان |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Physical Activity and its Effective Factors in Junior High School Female Students in Rafsanjan City: Application of Social-cognitive Theory, 2017-18 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: The World Health Organization (WHO) introduces appropriate physical inactivity among the 5 main causes of obesity and overweight. This study aimed to identify the determinants of physical activity among female students based on Social Cognitive Theory (SCT). Methods: A descriptive cross-sectional study was conducted among 640 female junior high school students in Rafsanjan City, Iran. The study sample was selected by cluster random sampling approach. The data collection tool was a three-part questionnaire for demographic information, physical activity behavior assessment, and its determinants based on SCT. The collected data were analyzed by SPSS using the Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test, Spearman correlation, and multivariate regression analysis at a significant level of 0.05. Results: The mean score of physical activity time was 79.28 (min/week) in the study participants. Except for environmental factors, the explore students' level of physical activity presented a statistically significant relationship with other constructs of SCT, higher level of parental education, lower body mass index, and membership in sports teams. The multivariate regression analysis data suggested social reinforcement as the strongest predictor of physical activity (P=0.004, β=0.129). Conclusion: The rate of physical activity of 95.8 female students was less than the WHO's recommendation (60 minutes per day). Therefore, it is recommended to design, implement, and evaluate interventional programs at the social level. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Social cognitive theory, Physical activity, Female students |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا سلیمان اهری | Zahra Soleiman Ahari Department of Health Education and Health Promotion, Student Research Committee, School of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
محمد اسدپور | Mohammad Asadpour Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
لیلی مازار | Leili Mazar Department of Health Education and Health Promotion, Student Research Committee, School of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
مصطفی نصیرزاده | Mostafa Nasirzadeh Department of Health Education and Health Promotion, Occupational Environment Research Center, School of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2368-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|