مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۲۰-۱۲۹

عنوان فارسی بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستا نهای آموزشی و غیرآموزشی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از رویکردهای پرطرفدار ایجاد تغییرات ساختاری در بیمارستان‌ها، مدیریت کیفیت جامع است؛ که به­عنوان یکی از مهمترین دلایل  افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و مزیت رقابتی شناخته می­شود. هدف مطالعه حاضر، بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان­های شهر کرمان بود. روش­ بررسی: این مطالعه توصیفی–همبستگی، به ­بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان­های شهر کرمان در سال 99-1398 پرداخت. 377 نفر از مدیران و کارشناسان، کارکنان درمانی و اداری و مالی بیمارستان­ها (188 نفر آموزشی و 189 نفر غیرآموزشی)، از طریق نمونه­گیری در­دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع نیگا، پرسشنامه سبک­های رهبری هرسی و بلانچارد و پرسشنامه بلوغ شغلی کارکنان بود. برای تجزیه­و­تحلیل داده­ها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (کای اسکوئر، تی مستقل، آنالیز واریانس و توکی) استفاده شد. سطح معنی­داری 05/0 بود. یافته­ها: میانگین موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان­های آموزشی بیشتر از بیمارستان­های غیر­آموزشی بود (046/0=p). بیشترین موانع بیمارستان­های شهر کرمان، «موانع فرهنگی و کارکنان» و مربوط به سبک رهبری دستوری و بلوغ سازمانی حرفه­ای کارکنان بودند. بین موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع و سبک رهبری و همچنین بلوغ سازمانی کارکنان در بیمارستان­ها تفاوت معنی­داری وجود داشت (05/0>p). نتیجه­گیری: باتوجه به نتایج، بیشترین موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان­های شهر کرمان، موانع فرهنگی و کارکنان بودند که به­دلیل سبک رهبری دستوری ایجاد شدند. بهتر است مدیران بیمارستان­ها با شناخت موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع، در راستای رفع این موانع بر­آیند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت کیفیت جامع، بیمارستان ها، کرمان-ایران

عنوان انگلیسی Investigating the Barriers to the Establishment of Total Quality Management in Educational and Non-educational Hospitals
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: One of the most popular systems for creating structural changes in hospitals is total quality management; Which is known as one of the most important philosophies to increase the effectiveness of the organization and competitive advantage. This study aimed to investigate the barriers to the establishment of TQM in hospitals in Kerman Methods: This descriptive-correlational study examined the barriers to the establishment of TQM in hospitals in Kerman in 2019-2020. 377 managers and experts, medical, administrative and financial staff of the hospitals (188 Educational and 189 non-educational), entered the study through simple random sampling. Niga Barriers to implementing TQM questionnaire, Hershey & Blanchard Leadership Styles Questionnaire and Staff Maturity Questionnaire was used for data collection. Descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and analytical statistics (Chi-square, independent t-test, analysis of variance and Tukey) were used to analyze the data. The significance level was 0.05. Results: The average total barriers to the implementation of TQM in Educational hospitals was more than non-Educational (P=0.046). The highest mean was related to cultural barriers and staff and imperative leadership and the professional organizational maturity of staff. There was a significant difference between the barriers to the implementation of TQM and leadership style and organizational maturity of staff (P< 0.05). Conclusion: According to the results, the most obstacles to establishing TQM in Kerman hospitals were cultural barriers and staff, which were created due to the command leadership style. It is better for hospital managers to recognize the obstacles to the implementation of TQM, in order to remove these obstacles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Total quality management, Hospitals, Iran

نویسندگان مقاله اعظم دهقانی | Azam Dehghani
Department of Governmental Management, Faculty of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

سنجر سلاجقه | Snjar Salajegheh
Department of Governmental Management, Faculty of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

مهدی محمدباقری | Mehdi Mohammad Bagheri
Department of Governmental Management, Faculty of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

سمانه مهدی زاده | Samaneh Mehdizadeh
Department of Governmental Management, Faculty of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2194-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات