مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۴۸-۵۷

عنوان فارسی مقایسه ترس از دندان‌پزشکی کودکان مبتلا به مولر انسیزور هیپومینرالیزه (MIH) و کودکان با مولرهای اول دائمی بدون هایپوپلازی در شهر اصفهان در سال ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مولر انسیزور هایپومینرالیزیشن، نقص تکاملی مینای دندان‌های انسیزور و مولر است که می‌تواند منجر به ترس از دندان‌پزشکی در کودکان شود. هدف از این مطالعه بررسی ترس از دندان‌پزشکی در کودکان 8 تا 12‌ساله مبتلابه مولر انسیزور هیپومینرالیزه و کودکان با مولرهای اول دائمی بدون هیپوپلازی با استفاده از پرسش‌نامه بررسی ترس کودکان، زیرشاخه دندان‌پزشکی (CFSS-DS) در سال 1399 در شهر اصفهان بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی شرکت‌کنندگان دویست دانش‌آموز 21-8‌ ساله در شهر اصفهان بودند که از بین دانش‌آموزان کلاس دوم تا ششم انتخاب شدند. 52 نفر مبتلا به مولر انسیزور هایپومینرالیزیشن و 148 نفر با مولر اول دائمی بدون هیپوپلازی بودند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه CFSS-DS استفاده شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و تست‌های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نمره به‌دست‌آمده از پرسش‌نامه ترس از دندان‌پزشکی 35±15 بودکه نشان‌دهنده ترس متوسط از دندان‌پزشکی در کودکان شرکت‌کننده بود. 5/62 درصد از کودکان ترس از دندان‌پزشکی داشتند. میزان ترس از دندان‌پزشکی در دختران 9 برابر پسران بود (05/0 P<). همچنین میزان ترس از دندان‌پزشکی در کودکانی که اختلال مولر انسیزور هایپومینرالیزیشن دارند 46 برابر کودکانی بود که این اختلال را نداشتند (05/0‌P<) . فراوانی ترس دندان‌پزشکی در کودکان با اختلال شدید به نسبت کودکان با اختلال خفیف به ‌طور معنی‌دار بالاتر بود (000/0=P). نتیجه‌گیری: ترس از دندان‌پزشکی در کودکان مبتلابه مولر انسیزور هایپومینرالیزیشن به‌ طور معناداری بیشتر از کودکان با دندان‌های مولر بدون هیپوپلازی بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب دندان‌پزشکی، هیپوپلازی مینای دندان، دندان آسی

عنوان انگلیسی Comparing the Dental Fear of Children With Molar-incisor Hypomineralization and Children With Permanent First Molars Without Hypoplasia
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Molar-Incisor Hypomineralizationis (MIH), a developmental enamel defect of incisor and molars, can lead to the fear of dentistry in children. The current study aimed to evalu-ate the dental fears of children aged 8 to 12 years with MIH and children with permanent first molars without hypoplasia using the standard Dental Subscale of the Children's Fear Survey Schedule (CFSS-DS). Methods: In this descriptive- cross-sectional study, the participants included 200 students aged 8-12 years in Isfahan City, Iran, in 2020. Moreover, the study subjects were selected from the second to sixth-grade students. In total, 52 patients with MIH and 148 patients with permanent first molar without hypoplasia were selected to participate in this research. The CFSS-DS was used to collect the necessary information. The collected data were analyzed in SPSS by descriptive statistical tests. Results: The Mean±SD CFSS-DS score was obtained as35±15, indicating the average dental fear in the participating children. Moreover, 62.5% of children were afraid of dentistry. The rate of dental fear in girls was 9 times higher than that in boys (P< 0.05). Additionally, the rate of dental fear in children with MIH was 46 times higher than that in their counterparts without this disorder (P< 0.05). The frequency of dental fear in children with severe disorder was significantly higher than that in children with mild defects (P=0.000). Conclusion: The fear of dentistry in children with MIH was significantly higher than that in children with molar teeth without hypoplasia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dental anxiety, Dental enamel hypoplasia, Molar

نویسندگان مقاله الناز فلاحیان سیچانی | Elnaz Fallahian Sichani
Kerman Oral and Dental Diseases Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Private Practice, Kerman, Iran.
مرکز تحقیقات بیماری های دهان و دندان کرمان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2243-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات