مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۴، شماره ۱۰، صفحات ۴۴-۵۲

عنوان فارسی مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری در ایران و نروژ
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تضمین کیفیت برنامه‌های دکتری پرستاری تأثیر قابل توجهی بر پیشبرد و بهبود اهداف آموزشی حرفه پرستاری خواهد داشت؛ از این ‌رو، مطالعات تطبیقی به منظور روشن و مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامه‌های آموزشی در کشورهای مختلف دنیا انجام می‌شوند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری در کشورهای ایران و نروژ صورت گرفت. روش بررسی: مطالعه توصیفی- تطبیقی حاضر در سال 1399 با هدف مقایسه برنامه درسی دوره دکتری پرستاری در دو کشور ایران و نروژ انجام شد. از طریق جستجوی اینترنتی با واژگان کلیدی مرتبط، داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری گردید و سپس با استفاده از الگوی چهار مرحله‌ای  Beredayشامل: توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، نقاط اشتراک و افتراق دو برنامه درسی ارزیابی و تحلیل شد. یافته‌ها: با وجود شباهت کامل نقش‌های دانش‌آموختگان در برنامه درسی دو کشور و همچنین تشابه نسبی در محتوای برنامه درسی آن‌ها، سایر موارد از جمله طول دوره، گرایش‌ها، اهداف و نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتری پرستاری دو کشور ایران و نروژ متفاوت بود. نتیجه‌گیری: نتایج به ‌دست آمده از مطالعه حاضر بیانگر نقاط قوتی همچون داشتن چشم‌اندازی مشخص با اهداف ذکر شده دقیق در جهت حصول آن و نیز نقاط ضعفی نظیر عدم توجه کافی به حیطه بالینی رشته پرستاری در برنامه درسی دکتری پرستاری ایران در مقایسه با کشور نروژ بود؛ بنابراین لازم است با بازنگری در برنامه درسی جاری، کمبودهای موجود پوشش داده شود تا از این طریق شاهد حضور فارغ‌التحصیلانی توانمند در هر دو عرصه پژوهش و بالین نظام آموزش پرستاری کشور باشیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه آموزشی، برنامه درسی، پرستاری، ایران، نروژ

عنوان انگلیسی Comparative Study of PhD Nursing Curriculum in Iran and Norway
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Quality assurance in doctoral nursing curriculums will have a significant effect on advancing and improving the educational goals of nursing professionals. In this respect, various comparative studies are conducted throughout the world to determine the strengths and weaknesses of educational curriculums in different countries. This study aimed to compare the doctoral nursing curriculums in Iran and Norway.   Methods: This descriptive-comparative study was conducted to compare doctoral nursing curriculums in Iran and Norway in 2020. The required data were collected by searching the related keywords on the internet. Subsequently, the collected information underwent analysis using Bereday's four-step comparison model (description, interpretation, juxtaposition, and comparison) to evaluate and analyze the similarities and differences between the two curriculums.   Results: It was revealed that there was a complete similarity in the graduates' roles in the PhD curriculum of the two countries and relative similarity in the curriculum content of the program in Iran and Norway. However, other issues, such as the length, majors, and goals of the program and the methods of student admission to this program were different in both countries.   Conclusion: Based on the results, among the strengths and weaknesses of the doctoral nursing curriculum in Iran were reported to having a clear perspective with precise goals and lacking sufficient attention to nursing practice, respectively. Therefore, it is necessary to compensate for the existing shortcomings by reviewing the current curriculum in Iran to witness the presence of capable PhD graduates in both research and clinical fields in the Iranian's nursing education system.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational planning, Curriculum, Nursing, Iran, Norway

نویسندگان مقاله سارا امانیان | Sara Amaniyan
Student Research Committee, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Semnan University of Medical Sciences
کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

منیر نوبهار | Monir Nobahar
Nursing Care Research Center, Semnan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان

حسن بابامحمدی | Hasan Babamohamadi
Nursing Care Research Center, Semnan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2219-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات