|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۴، شماره ۱۰، صفحات ۶۶-۷۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مدلیابی روابط ساختاری تعارضات والدین و نوجوانان با پرخاشگری از طریق نقش میانجی خودکنترلی ادراک شده |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از مسائل مهم در دوران نوجوانی بوده و به عنوان یک مشکل شدید و رو به افزایش در میان نوجوانان و جوانان شناخته شده است. عدم مهار رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکلات بین فردی میشود، ممکن است منجر به انواع مشکلات جسمی- روانی مانند زخم معده، سردردهای میگرنی و افسردگی شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط ساختاری تعارضات والدین و نوجوانان با پرخاشگری از طریق نقش میانجی خودکنترلی ادراک شده در نوجوانان دختر انجام شد. روش بررسی: روش انجام پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع متوسطه در شهر قم تشکیل دادند که 607 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای در پژوهش شرکت نمودند و به پرسشنامههای تعارضات والدین و نوجوانان، خودکنترلی ادراک شده و پرخاشگری پاسخ دادند. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی، تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان دادند که تأثیر تعارضات والدین و نوجوانان بر خودکنترلی ادراک شده، منفی و معنادار است (58/0-β=، 01/0P<)؛ اما تأثیر تعارضات والدین و نوجوانان بر پرخاشگری نوجوانان، مثبت و معنادار بود (54/0β=، 01/0P<). همچنین تأثیر خودکنترلی ادراک شده بر پرخاشگری نوجوانان، منفی و معنادار ارزیابی شد (17/0-β=، 01/0P<). نتیجهگیری: در مجموع میتوان نتیجه گرفت که تعارضات والدین و نوجوانان منجر به کاهش خودکنترلی ادراک شده و افزایش پرخاشگری نوجوانان دختر میشود. بر مبنای نتایج، خودکنترلی ادراک شده بر رابطه بین والدین و نوجوانان و پرخاشگری تأثیرگذار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تعارضات خانواده، خودکنترلی ادراک شده، پرخاشگری نوجوانان، مشکلات رفتاری |
|
عنوان انگلیسی |
Structural Modeling of the Relationship between Parent-Adolescent Conflict and Aggression through the Mediating Role of Perceived Self-Control |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Aggression is one of the most important issues in adolescence and is known as a severe and growing problem among adolescents and young people. Failure to control aggressive behaviors, in addition to causing interpersonal problems, may lead to intrusion and a variety of physical and psychological problems, such as stomach ulcers, migraine headaches, and depression. This study aimed to present the structural modeling of the relationship between adolescents and parental conflicts with aggression through the mediating role of perceived self-control in female adolescents. Methods: This descriptive-correlational study was conducted based on the structural equation method. The statistical population of the study included female high-school students in Qom, Iran. In total, 607 students were selected using the stepwise cluster sampling, and they were then asked to respond to the adolescent-parent conflict, perceived self-control, and aggression questionnaires. The reliability and validity of the instruments were confirmed using Cronbach's alpha coefficient and confirmatory factor analysis. The structural equation method with Amos software was used to analyze the data. Results: The results showed the negative and significant effect of adolescent and parental conflicts on perceived self-control (P< 0.01, β=-0.58). However, the effect of adolescent and parental conflict revealed a positive and significant relationship with adolescent aggression (P< 0.01, β= 0.54). On the other hand, the effect of perceived self-control on adolescent aggression was negative and significant in this study (P< 0.01, β=-0.17). Conclusion: It can be concluded that adolescent-parent conflict leads to decreased levels of perceived self-control and increased levels of aggression among female students. Moreover, perceived self-control affected the relationship between student-parent conflict and aggression. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Family Conflict, Perceived Self-Control, Aggression, Problem Behavior. |
|
نویسندگان مقاله |
زهره محمدعینی | Zohre Mohammad Eini PhD Candidate in Educational Psychology, Department of Psychology, Babol Branch, Islamic Azad University دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی
جمال صادقی | Jamal Sadeghi Assistant Professor, Department of Psychology, Babol Branch, Islamic Azad University استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
فریبرز درتاج | Fariborz Dortaj Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba University استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
علیرضا همایونی | Alireza Homayouni Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Bandargaz Branch, Islamic Azad University استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2157-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|