مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۵۰-۵۹

عنوان فارسی تبیین نگرش اساتید در اجرای منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارتقای سطح بالندگی دانشجویان از مهم‌ترین اهداف نظام آموزش عالی است. با توجه به اهمیت ایجاد و تقویت زمینه‌های توسعه در دانشجویان حوزه علوم پزشکی و تأثیر آن در ارتقای نظام سلامت جامعه، مطالعه حاضر با هدف تبیین نگرش‌ اساتید در اجرای منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه‌ای کیفی است که داده‌های آن در سال تحصیلی 99-1398 از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با اساتید هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گردآوری شد و تا رسیدن پاسخ‌ها به حد اشباع ادامه یافت. بر همین اساس ابتدا 16 نفر از اساتید طبق روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه‌‌ها به‌صورت چهره‌به‌چهره و با زمان تقریبی یک ساعت در اتاق کار اساتید انجام شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها طبق شیوه تحلیل مضمون، گام‌به‌گام و طی شش مرحله انجام پذیرفت. یافته‌ها: شرکت‌کنندگان شامل16 نفر (9 زن و 7 مرد) با رتبه علمی 2 نفر استاد،12 نفر استادیار و2 نفر مربی بودند. ضمن این مطالعه، 25 مضمون پایه استخراج شد و بر اساس هم‌پوشانی محتوایی، 6 مضمون سازمان‌دهنده از آن‌ها به‌دست آمد که در مرحله بعد، تحت 3 مضمون فراگیر شامل توانمندسازی فردی، توانمندسازی تخصصی و توانمندسازی اجتماعی تقسیم‌بندی شدند. نتیجه‌گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر، پیامدهای پیاده‌سازی منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی در ابعاد متعددی بروز داشته است و تأثیرات قابل‌تأملی در ایجاد بالندگی دانشجویان و به‌تبع آن ارتقای نظام سلامت کشور دارد. نتایج پژوهش نشان داد طبق نگرش اساتید، مؤلفه‌های توانمندسازی فردی، توانمندسازی تخصصی و توانمندسازی اجتماعی در صورت اجرای صحیح منتورینگ قابل دستیابی هستند و به‌ویژه در حوزه علوم پزشکی اهمیت دارند که به‌واسطه ماهیت خاص این عرصه، مواجهه مستقیمی با جان و سلامت آحاد انسانی دارد. این مطالعه می‌تواند زمینه‌ای برای مطالعات بیشتر‌ مرتبط با منتورینگ در نظام آموزش عالی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، بالندگی، منتورینگ، نگرش.

عنوان انگلیسی Elucidation of the Professors' Attitude toward the Implementation of Student Mentoring in the Field of Medical Education: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Improvement of the level of student development is one of the most important goals of the higher education system. Regarding the significance of providing and reinforcing the developmental opportunities in medical students and its impact on promoting the health community system, the present study aimed to explain the attitude of professors towards the implementation of student mentoring in the field of medical education.   Methods: The present study was conducted based on a qualitative design. The data were collected during the academic years of 2019-20 through conducting semi-structured interviews with the faculty members of Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran, and continued until the responses were fully reached. Accordingly, initially, 16 professors were selected according to the purposeful sampling method and face-to-face interviews with an approximate time of one hour were conducted in the professors' office. The data were analyzed based on a step by step content analysis through 6 steps.   Results: The participants included 16 cases (9 females and 7 males) with the academic ranks of professor (n=2), assistant professors (n=12), and instructors (n=2). In total, 25 basic themes were extracted and based on the overlapped content, 6 organizational contents were obtained during the research procedure. In the next stage, they were divided into three comprehensive contents of individual, professional, and social empowerment.   Conclusion: The implementation outcome of the student mentoring in medical sciences has been significant in various aspects and has remarkable effects on the improvement of students and the enhancement of the healthcare system of the country. The results indicated that according to the professors' attitudes, the components of individual, professional, and social empowerment can be achieved if mentoring is performed properly, especially in the field of medical sciences. Due to the sensitivity of this domain and its direct impact on human life and health, it has attracted a great significance. This study can be a basis for further studies related to mentoring in the higher education system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Development, Education, Medical, Mentoring.

نویسندگان مقاله فاطمه بمبئی رو | Fatemeh Bambaeeroo
Ph.D. Student in Educational Management, Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University
گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی

رضا زارعی | Reza Zarei
Assistant Professor, Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی

مژگان امیریان زاده | Mojgan Amirainzadeh
Assistant Professor, Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی

نادر شهامت | Nader Shahamat
Assistant Professor, Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2083-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات