مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر علائم سندرم روده تحریکپذیر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سندرم روده تحریک‌پذیر یکی ‌از بیماری‌های شایع گوارشی است که بخش قابل‌توجهی از ‌‌جامعه را درگیر می‌کند. ‌‌‌‌در ‌این راستا،‌‌‌ پژوهش حاضر‌ اثربخشی آموزش شفقت به خود بر علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را بررسی کرده است. روش بررسی: روش پژوهش حاضر، شبه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان خسروشهر بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش‌آموزانی بودند که در آزمون غربالگری سندرم روده تحریک‌پذیر بیشترین نمره را به‌دست‌ آوردند که به روش نمونه‌گیری ‌هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (15 نفر برای هر گروه). داده‌ها با‌‌ استفاده ‌از پرسش‌نامه علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (Extra-intestinal symptoms severity scale : EISSS) جمع‌آوری و با تحلیل کوواریانس تک‌متغیری (ANCOVA) تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان‌ داد آموزش ‌مبتنی ‌بر شفقت ‌به خود، باعث کاهش معنی‌دار علائم سندرم روده تحریک‌پذیر شده است (05/0P<). نتیجه‌گیری: آموزش شفقت به خود به بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر منجر می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، شفقت، علائم، سندرم روده تحریک‌پذیر

عنوان انگلیسی Effectiveness of Self-Compassion Training on Symptoms of Irritable Bowel Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Irritable Bowel Syndrome is one of the most common gastrointestinal diseases that involve a considerable part of society. In this regard, the present study aimed to investigate the effectiveness of self-compassion training on symptoms of Irritable Bowel Syndrome. Methods: This quasi-experimental study was conducted using a pre- and post-test design with control and experiment groups. The study population included high school female students in Khosrowshahr, East Azerbaijan, Iran. The sample consisted of 30 students who achieved the highest score in the screening test for Irritable Bowel Syndrome. They were selected by purposive sampling method and randomly assigned into experimental (n=15) and control groups (n=15). Data were collected using the Irritable Bowel Syndrome Questionnaire and analyzed through univariate analysis of covariance. Results: The results showed that self-compassion training significantly reduced the symptoms of Irritable Bowel Syndrome (P< 0.05). Conclusion: Applying self-compassion training improves the symptoms of irritable bowel syndrome in individuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Compassion, Irritable bowel syndrome, Symptoms, Training.

نویسندگان مقاله عزت اله احمدی | ٍEzzatollah Ahmadi
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University
گروه روان شناسی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

بهزاد شالچی | Behzad ُShalchi
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University
گروه روان شناسی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

زهرا منصورزاده | Zahra Mansourzadeh
Master of General Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-109-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات