مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۵۷-۶۵

عنوان فارسی بررسی سطح آگاهی، نگرش و کاربست به روش خوداظهاری در مادران دارای کودک ۱۲ تا ۳۶ ماهه در خصوص تغذیه کودک در استان قم و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اولین و مهم‌ترین پل ارتباطی مادر و کودک تغذیه است. آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه‌ای مادر در مراحل رشد و تکامل کودک تأثیر دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح آگاهی، نگرش و کاربست به روش خوداظهاری در مادران دارای کودک 12 تا 36 ماهه در خصوص تغذیه کودک در استان قم و عوامل مرتبط با آن انجام شد. روش بررسی: این مطالعه به‌صورت توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی انجام شد. از بین 28 مرکز خدمات جامع سلامت شهر قم، سه مرکز که در بخش­های کم‌برخوردار، متوسط و برخوردار شهری واقع شده بودند، به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس 120 مادر وارد مطالعه شدند که کودکان 12 تا 36 ماهه داشتند. میزان آگاهی نگرش و کاربست تغذیه‌ای به روش خوداظهاری در مادران با استفاده از پرسش‌نامه بررسی شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری از طریق نرم‌افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری تی، تحلیل واریانس (ANOVA) و همبستگی پیرسون تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: 55 درصد از کودکان دختر بودند. 3/68 درصد از مادران نگرش تغذیه‌ای خوب، 3/58 درصد آگاهی تغذیه‌ای خوب و 40 درصد کاربست تغذیه‌ای خوب داشتند. بین آگاهی (018/0P=) و کاربست تغذیه‌ای مادران (015/0P=) با مدرک تحصیلی آنان ارتباط معناداری مشاهده شد. بین آگاهی، نگرش و کاربست تغذیه‌ای مادران با شغل مادران، جنسیت کودکان، سابقه ارجاع قبلی کودکان، تعداد فرزندان خانواده و رتبه تولد کودکان در خانواده ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (05/0P>). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه سطح آگاهی نگرش و کاربست تغذیه‌ای مادران میزان مطلوبی نداشت، لزوم ارتقای سطح آگاهی مادران و به‌تبع آن کاربست و نگرش تغذیه‌ای مادران باید مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، وضعیت تغذیه، کودک، مادران، نگرش

عنوان انگلیسی Assessment of Maternal Knowledge, Attitude, and Practice regarding Nutrition of Children Aged 12-36 Months and Its Related Factors in Qom Province, Iran, Using a Self-report Method
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Nutrition is the first and most important factor facilitating mother-child interaction. Maternal nutritional knowledge, attitude, and practice are effective in many stages of child growth and development. Therefore, the present study was aimed to investigate the knowledge, attitude, and practice of the mothers of 12 to 36-month-old infants regarding child nutrition and its related factors using self-report method, in Qom, Iran.   Methods: This cross-sectional descriptive-analytical study was conducted on 120 mothers with 12 to 36-month-old infants. For sampling, out of 28 health care centers located in Qom, 3 centers from the lower-, middle-, and upper-class areas were selected by the simple random sampling method. Subsequently, a total of 120 mothers were selected from these centers. The data related to the maternal knowledge, attitude, and practice regarding child nutrition were collected using a self-report questionnaire. Data analysis was performed in SPSS statistical software using t-test, ANOVA, and Pearson correlation.   Results: With respect to the infantile gender, 55% of the infants were female. Based on the results, 68.3%, 58.3%, and 40% of the mothers had good knowledge, attitude, and practice with regard to nutrition. Furthermore, maternal nutritional knowledge (P=0.018) and practice (P=0.015) showed a significant relationship with their education level. However, there was no significant relationship between maternal nutritional knowledge, attitude, and practice and their occupation, infantile gender, history of previous referral of the infant, number of children in the family, and infant's birth order (P>0.05).   Conclusion: Based on the findings, maternal nutritional knowledge, attitude, and practice were not at a good level. Therefore, it is required to improve maternal nutritional knowledge, practice, and attitude.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, Nutritional Status, Child, Preschool, Mothers

نویسندگان مقاله محمد مهدی اکبری آل آقا | Mohammad Mahdi Akbari Aleagha
School of Medicine, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

سیامک محبی | Siamak Mohebbi
School of Health, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

محمد آقاعلی | Mohammad Aghaali
Department of Epidemiology, School of Health, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

محمد حضوری | Mohammad Hozoori
School of Medicine, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-89-12&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات