|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۴، شماره ۱۳۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر اجرای الگوی توانمند سازی خانواده محور بر کیفیت زندگی والدین نوزادان نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بستری نوزاد در بخش مراقبت های ویژه، یک بحران روحی برای خانواده محسوب میشود که استرس و ناتوانی برای خانواده به همراه دارد و می تواند کیفیت زندگی والدین را مختل نماید، کیفیت زندگی به این دلیل اهمیت دارد که می تواند در صورت نادیده گرفته شدن منجر به ناامیدی، نداشتن انگیزه برای هرگونه تلاش و کاهش فعالیت¬های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و غیره شده و در ابعاد عمیق تر بر توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور تأثیر می گذارد، .این مطالعه با هدف تعیین تاثیر اجرای الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی والدین نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام شد. مواد و روش: این مطالعه نیمه تجربی در دو گروه مداخله و کنترل در 90 نفر (پدر و و مادر)، سالم دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه انجام گرفت. نمونه گیری به صورت مستمر و غیر تصادفی از شهریورماه 1398 تا اردیبهشت 1399انجام شد پرسشنامه های دموگرافیک، شدت، حساسیت، عزت نفس، خودکارآمدی والدین و کیفیت زندگی WHOQOL-BREF یک بار در بدو ورود به مطالعه و بار دیگر یک ماه پس از اتمام جلسات مداخله تکمیل شدند. گروه مداخله، آموزش های مرتبط به اصول توانمندسازی را در طی چهار گام و 8 جلسه دریافت کردند گام اول (درک تهدید به روش بحث گروهی): طی دو جلسه 30 تا 60 دقیقهای، بحث گروهی به منظور بالا بردن آگاهی در خصوص نوزاد سالم از جمله مراقبت های پوستی، تغذیه سالم، خواب سالم و حساس ساختن والدین به علائم خطر تهدید کننده، توسط پژوهشگر صورت گرفت. گام دوم (ارتقاء خودکارامدی به روش مشکل گشایی): در ابتدای جلسه سوم پاسخ به ابهامات و سوالات والدین صورت گرفت سپس طی دو جلسه 60 دقیقهای به بحث گروهی و نشان دادن در حوزهی پوزیشنهای صحیح شیردهی، مراقبت کانگرویی، نحوه برخورد با قولنج یا کولیک نوزاد و آشنایی و نحوه برخورد با کودک لرزان پرداخته شد. گام سوم (ارتقاء عزت نفس از طریق مشارکت آموزشی): در طی سه جلسه بحث گروهی 30 الی 60 دقیقهای از مراجعین درخواست شد در حضور پژوهشگر آموزشهای فرا گرفته شده را به اعضای خانواده خود آموزش دهند، تجارب خود را در اختیار سایر افراد گروه بگذارند و سوالات پیش آمده برای خود یا اعضای خانواده را در گروه مطرح و پاسخ آن را دریافت کنند. گام چهارم (ارزشیابی): در جلسه آخر به بررسی میزان آگاهی و توانایی افراد در انتقال اطلاعات از موارد آموزشی پرداخته شد. همچنین توانمندی افراد تحت پژوهش توسط پرسشنامه توانمندی ( شامل سه بعد; درک تهدید ، خودکارآمدی و عزت نفس( سنجش شد. پرسشنامه جمعیت شناسی، و پرسشنامه کیفیت زندگی WHOQOL-BREF یک بار در بدو ورود به مطالعه و بار دیگر یک ماه پس از اتمام جلسات مداخله تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمون های کایدو، تیمستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن و شاپیرو-ویلک و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتیجه ازمون کای-دو نشان داد که دو گروه از نظر مشخصات والدین و نوزادان همگن بودند و تفاوت معنی داری در دو گروه وجود نداشت (0/05P)) هر دو گروه و نمرات شدت و حساسیت (0/001>P) صرفا در گروه مداخله افرایش معنی داری نشان داد. در ابعاد کیفیت زندگی، در بعد روانی(0/042=P)، اجتماعی(0/003=P)، محیطی و کل نمرات(0/001>) در گروه مداخله افزایش معنی داری وجود داشت. همچنین مقایسه نمرات قبل و بعد در گروه کنترل نشان داد که نمره کیفیت زندگی در بعد عملکرد محیطی در گروه کنترل نیز با گذشت زمان بهبود یافته است (0/001>P) اما این افزایش نسبت به گروه مداخله معنی دار نبود (0/05
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
الگوی توانمندسازی خانواده محور، کیفیت زندگی، نوزاد نارس، والدین |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Implementing Family-Centered Empowerment Model on the Quality of Life of Parents of Premature Infants Admitted to Neonatal Intensive Care Unit |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Infant hospitalization in the intensive care unit is a psychological crisis for the family that causes stress and disability for the family. In critical situations, the knowledge of the healthcare team is devoted to patient care, while it is necessary to emphasize the needs of the family. Numerous studies report a lack of support for family caregivers and a lack of attention to their needs. The health team should understand the responsibilities and needs of caregivers and examine them in terms of physical, social, psychological needs and supportive and financial problems. This study aims to determine the impact of family-centered empowerment model on parentschr('39') quality of life Premature infants were admitted to the neonatal intensive care unit. Materials and Methods: This quasi-experimental controlled study was performed on 84 patients (parents) with healthy preterm infants admitted to the intensive care unit. Samples were continuously targeted in both intervention and control groups. They received training sessions in four steps and 8 sessions. Step 1 (Understanding the threat through group discussion): During two sessions of 30 to 60 minutes, group discussion to raise awareness about a healthy baby, including skin care, healthy eating, healthy sleep, and sensitizing parents to symptoms The threat was posed by the researcher. Step 2 (Promoting self-efficacy through problem-solving): At the beginning of the third session, the ambiguities and questions of the parents were answered, then during two 60-minute sessions, a group discussion and demonstration in the field of correct breastfeeding positions How to deal with colic or colic in infants and familiarity and how to deal with a trembling child were discussed. Step 3 (Promoting self-esteem through educational participation): During three 30- to 60-minute group discussion sessions, clients were asked to teach their family members the lessons learned in the presence of the researcher, to share their experiences. Leave other people in the group and ask questions to yourself or family members in the group and get the answer. Step 4 (Evaluation): In the last session, the level of knowledge and ability of individuals to transfer information from educational cases was examined. The ability of the subjects was also assessed by the competency questionnaire (including three dimensions; threat perception, self-efficacy and self-esteem). Demographic questionnaire, and WHOQOL-BREF quality of life questionnaire once at the beginning of the study and again one month after completion. Intervention sessions were completed and the data were analyzed using Chi-square, independent t-test, analysis of variance and Spearman and Shapiro-Wilk correlation coefficient using SPSS software. Results: There was no significant difference between the two groups in terms of demographic characteristics and baseline competency scores (self-efficacy, self-esteem, severity and sensitivity) and quality of life. Comparison of total quality of life score (P = 0.041) in the intervention group was significantly higher than the control group. In-group comparison, empowerment scores (self-esteem, self-efficacy (P < 0.001)) of both groups and intensity and sensitivity scores (P < 0.001) showed a significant increase only in the intervention group. In terms of quality of life, in the psychological dimension (P = 0.042), social (P = 0.003), environmental and total scores (< 0.001) in the intervention group and in the total score dimension (P = 0.41) There was a significant increase in environmental performance (< 0.001) in the control group. Conclusion: The family-centered empowerment model has improved some quality of life factors. , But further studies are needed to reach a definitive conclusion in this regard. It is suggested that future researchers strengthen the family-centered empowerment program in less effective dimensions. Further studies should also be performed on the use of family-centered empowerment program to empower pregnant women with the possibility of preterm delivery and its effectiveness after delivery. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Family-centered empowerment model, Quality of life, Premature infant, Parents |
|
نویسندگان مقاله |
سیما حسین پور | Sima Hoseinpour MsN, Neonatal Nursing Department, Nursing and Midwifery School, Iran University of medical sciences, Tehran, Iran. کارشناسی ارشد گروه پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، نهران، ایران.
لیلی بریم نژاد | Leili Borimnejad Professor, Nursing Care Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. استاد مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
محبوبه رسولی | Mahboobeh Rasooli Associate Professor Biostatistic Department, School f Health Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. علوم پ ایران
امیرکمال حردانی | Amir Kamal Hardani Assistant Professor Ahvaz Jundishapur University of Medical Science, Ahwaz, Iran. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ایران.
فاطمه الحانی | Fatemeh Alhani Associate Professor, Nursing Department, Medical School, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. دانشیار گروه پرستاری ، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|