|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۴، شماره ۱۳۳، صفحات ۶۶-۸۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری بر دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در انجام احیای قلبیریوی پیشرفته |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: نتایج مطالعات قبلی حاکی از عملکرد ضعیف و دانش ناکافی کارکنان اتاق عمل در زمینـه احیـای قلبیریوی است. مطالعه حاضـر با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری برسطح دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در احیای قلبیریوی پیشرفته، انجام شد. روش بررسی: این مطالعه پیشتجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون تکگروهی با شرکت 32 نفر از کارکنان اتاق عمل انجام شد. مداخله به صورت برگزاری کارگاه احیای قلبیریوی و فیلمبرداری از انجام عملیِ احیای قلبی بر روی مولاژ توسط هریک از شرکتکنندگان و سپس بازپخش فیلم به منظور خودارزیابی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته دانش و پرسشنامه عزت نفس Rosenberg در 3 نوبت (قبل، بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) و پرسشنامه خودارزیابی عملکرد و چکلیست مشاهدهای عملکرد در دو نوبت (بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16، آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، آزمون تعقیبی بونفرونی، گرین هوس و تی زوجی انجام شد. یافتهها: میانگین نمره دانش کارکنان اتاق عمل از قبل تا بلافاصله بعد از مداخله ارتقا یافت (0/001>P) اما تفاوتی بین زمانهای قبل و 8 هفته بعد از مداخله دیده نشد. در خصوص میانگین نمرات عزت نفس نیز از قبل تا 8 هفته بعد از مداخله ارتقا یافتند و این تفاوت مربوط به 3 زمان اندازهگیری قبل، بلافاصله و 8 هفته بعد از مداخله بود (0/004=P). به علاوه اینکه میانگین نمرات خودارزیابی عملکرد افزایش و عملکرد مشاهدهشده کاهش پیدا کرد که این تفاوتها مربوط به زمانهای بلافاصله بعد و 8 هفته بعد از مداخله بود (0/001>P). نتیجهگیری: روش آموزشی خودارزیابی تصویری در ارتقای عزت نفس و خودارزیابی عملکرد کارکنان اتاق عمل در میانمدت مؤثر بوده و بدین منظور استفاده از این روش در آموزشهای مداوم احیای قلبیریوی توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودارزیابی، دانش، عزت نفس، تکنسینهای اتاق عمل، احیای قلبیریوی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Education by Visual Self-assessment on the Operating Room Technician's Knowledge, Self-esteem, and Performance in Advanced Cardiopulmonary Resuscitation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aims: Cardiopulmonary resuscitation is one of the most critical medical emergencies. The effect of trained and skilled people on resuscitation has been positive. This study aimed to investigate the impact of visual self-assessment training on the level of knowledge, self-esteem, and performance of operating room personnel in the field of advanced cardiopulmonary resuscitation. Materials & Methods: This Semi-experimental pre-test, post-test single-group study was performed with the participation of 32 operating room technicians. The intervention was in the form of a cardiopulmonary resuscitation workshop and takes a video from resuscitation operation on the model by each of the participants and then replays the video for self-assessment. Knowledge, self-esteem questionnaire, and self-assessment performance checklist were given to each participant to complete before, immediately after, and eight weeks after intervention. At the same time, a performance observation checklist was completed for them by the researcher. Data were analyzed by SPSS v. 16 software, and repeated measures analysis, Greenhouse-Geisser and Bonferroni post hoc test, and paired t-test were used. Results: Data analysis was performed on 28 operating room technicians participants in the study. Demographic data of participants showed 89.29% were female, 67.86% had a bachelor's degree in the operating room, and the mean age of participants was 39.37 years. The comparison of the mean scores of operating room technicians' knowledge and self-esteem three times was significant (P< 0.001). Also, the comparison of the mean performance self-assessment score and the mean performance score observed immediately after and eight weeks later were significant (P< 0.001). Conclusion: Visual self-assessment method effectively increases the knowledge, self-esteem, and performance of operating room technicians in the field of cardiopulmonary resuscitation. Especially since their self-esteem and performance will be indelible. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Self-assessment, Knowledge, Self-esteem, Operating room technicians, Cardiopulmonary resuscitation |
|
نویسندگان مقاله |
امیر آزادی | Amir Azadi Department of Operating Room, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سرور مصلح | Sorour Mosleh Department of Operating Room, Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه اتاق عمل، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
نصراله علی محمدی | Nasrollah Alimohammadi Department of Critical Care Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
زرین تن ساز | Zarrin Tansaz Department of Nursing, Alzahra Hospital, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه پرستاری، بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
نرگس خیرالهی | Narges Kheirollahi Department of Critical Care Nursing, Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، مرکز تحقیقات پرستاری و مراقبتهای مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2834-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|