طب توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۴۶-۳۵۷

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی نمونه فارسی آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های عملی در شنوایی‌شناسی
چکیده فارسی مقاله اهداف: امروزه مشاهده مستقیم مهارت‌های عملی (DOPS)، روشی برای ارزیابی عینی و قابل ‌اندازه‌گیری مهارت‌های بالینی و دادن بازخورد به دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های عملی در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان شنوایی‌شناسی انجام شد.مواد و روش‌ها: در مطالعه‌ توصیفی تحلیلی و مقطعی حاضر، همه دانشجویان شنوایی‌شناسی مقطع کارورزی در عرصه دانشکده علوم توان‌بخشی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران (25 نفر) انتخاب شدند. طبق نظرات اعضای هیئت‌علمی، از بین مهارت‌های اصلی شنوایی‌شناسی، سه مهارت به ‌عنوان مواد آزمون انتخاب شد. دانشجو پس از اعلام آمادگی و درخواست ارزیابی، هنگام انجام مهارت در محیط کار واقعی توسط آزمونگر آموزش‌دیده مورد مشاهده قرار گرفت و نتایج بر طبق چک‌لیست ساختاریافته ثبت شد. سپس دانشجویان در محیط مناسب، بازخورد عینی دریافت کردند. روایی صوری، محتوایی، سازه و پایایی آزمون، سنجش و گزارش شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که روایی محتوایی آزمون DOPSبا استفاده از شاخص روایی محتوایی بیش از 0/79 و نسبت روایی محتوایی بیش از 0/42 است. ضریب همبستگی اسپیرمن مهارت‌های ارزیابی شنوایی بزرگسال، ارزیابی وزوز گوش و ارزیابی پاسخ‌های برانگیخته شنوایی با نمره کل DOPS به ‌ترتیب0/742، 0/704، 0/785 گزارش شد که بیانگر ساختار درونی مطلوب آزمون و برخورداری از اعتبار سازه است (001/p < 0). همچنین ضریب همبستگی ماتریس بالایی را بین تک‌تک سؤالات در مهارت‌های ارزیابی‌شده نشان داد که اعتبار سازه آزمون را تأیید می‌کند. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرونباخ، 0/788 اندازه‌گیری شد. کمترین و بیشترین مقدار ضریب همبستگی در پایایی بین ارزیابان به‌ ترتیب 0/504 و 0/837 بود که در تمام موارد معنی‌دار بود. رضایت دانشجویان از آزمون DOPS، 88 درصد گزارش شد و در محدوده «راضی» تا «بسیار راضی» بودند. رضایت ارزیابان از آزمونDOPS در محدوده «راضی» تا «بسیار راضی» و به میزان 100 درصد گزارش شد.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر به نظر می‌رسد که استفاده از DOPS برای سنجش عینی مهارت‌های بالینی در رشته شنوایی‌شناسی دارای روایی و پایایی قابل‌‌قبول است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایی، پایایی، شنوایی‌شناسی، مهارت‌های رویه‌ای، مهارت‌های بالینی، صلاحیت بالینی،

عنوان انگلیسی Validity and Reliability of the Persian Version of Direct Observation of Procedural Skills Tool in Audiology
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) is a method for objective assessment of clinical skills by providing feedback. The present study aims to evaluate the reliability and validity of the Persian version of DOPS for the assessment of clinical skills in audiology students.Methods: In this descriptive analytical study with a cross-sectional design, participants were the students of audiology internship in the School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. According to the panel of experts, three basic skills were selected as assessment items from among the main skills of audiology. After declaring consent, the students were assessed by a trained examiner while performing clinical skills in real clinical environment, and the results were recorded in a structured checklist. Then, students received feedback in an appropriate environment. Face, content, and construct validity and reliability of the Persian DOPS were then evaluated.Results: The content validity index of the Persian DOPS was more than 0.79, and its Content validity ratio was more than 0.42. Spearman correlation coefficient for the relationship of pure tone assessment, tinnitus assessment, and auditory brainstem response assessment with the total DOPS score were 0.785, 0.704, and 0.742, respectively indicating its acceptable construct validity (p < 0.001). Cronbach’s alpha value for the reliability of the Persian DOPS was reported 0.788. Minimum and maximum values ​​of the correlation coefficient for the inter-rater reliability were 0.504 and 0.837, respectively which were significant in all tests. Students’ and raters’ satisfaction with the Persian DOPS was 88% and 100%, respectively ranged from satisfied to very satisfied.Conclusion: The Persian DOPS is a valid and reliable tool for the objective assessment of procedural skills in audiology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روایی, پایایی, شنوایی‌شناسی, مهارت‌های رویه‌ای, مهارت‌های بالینی, صلاحیت بالینی

نویسندگان مقاله رضا البرزی |
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.

جلیل کوهپایه زاده |
گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت، پژوهشکده پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.

معصومه روزبهانی |
گروه شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101106_4ec0871d4c24c23583ca4e63848b0fb7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات