طب توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۷۹-۸۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش برنامه پذیرش و تعهد بر عملکرد خانواده و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای آسیب ‌های جسمی-حرکتی با هوش بهنجار
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان و عملکرد خانواده مادران فرزندان دارای آسیب‌های جسمی‌-‌حرکتی بود. مواد و روش‌ها پژوهش حاضر از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون بود. بدین‌منظور 30 نفر از کودکان مبتلا به ناتوانی‌های جسمی‌-‌حرکتی و مادران آن‌ها به ‌روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. هر دو گروه فرم مشخصات فردی، پرسشنامه عملکرد خانواده و سرزندگی تحصیلی را تکمیل کردند و افراد گروه آزمایش در 10 جلسه دوساعته تحت درمان آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. در نهایت اطلاعات جمع‌آوری­شده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه‌و‌تحلیل شد. یافته‌ها یافته‌های به‌دست‌آمده در ارتباط با اثربخشی مداخله بر سطح عملکرد خانواده و سرزندگی تحصیلی نشان‌ داد در گروه آزمایش تفاوت بین پیش‌‌آزمون با پس‌آزمون و پیش‌آزمون با پیگیری معنادار است (p < 0.05). نتیج ه‌گیری با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر مبنی بر تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد خانواده و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان، این روش می‌تواند برای بهبود این متغیرها برای مادران و دانش‌آموزان مبتلا به آسیب‌های جسمی‌-‌حرکتی به‌ کار گرفته‌ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، عملکرد خانواده، سرزندگی تحصیلی، آسیب­ های جسمی-حرکتی،

عنوان انگلیسی Effectiveness of Acceptance and Commitment Training on Family Functioning and Educational Vitality of Students with Physical-Motor Injuries with Ordinary Intelligence
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: The current research aimed to examine the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on educational vitality and family functioning of students with Physical-motor injuries. Materials and Methods: The study employed a pretest-posttest quasi-experimental design. The sample consisted of 30 students with physical-motor injuries and their mothers who were selected through purposeful sampling. The participants were randomly divided into experiment and control groups and completed individual profile form as well as family functioning, and educational vitality questionnaires. The experiment group received 10 two-hour sessions of ACT. Finally, the collected data were analyzed using the covariance analysis statistical method. Results: The results indicated a significant difference between pretest and posttest as well as pretest and follow-up phases in terms of family functioning and educational vitality scores between the witness and experimental groups (p < 0.05). Conclusion: Considering the findings of the present study showing the effectiveness of ACT on the family functioning and educational vitality, this method can be implemented to improve these variables in the students with physical-motor injuries and their mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, عملکرد خانواده, سرزندگی تحصیلی, آسیب­ های جسمی-حرکتی

نویسندگان مقاله طاهره بینایی خواجکینی |
داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی ﺗﺨﺼﺼﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ و آموزش ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ، داﻧﺸــﮑﺪه رواﻧﺸﻨﺎﺳــﯽ و علوم تربیتی، داﻧﺸــﮕﺎه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

پریسا تجلی |
اﺳﺘﺎدﯾﺎر، ﮔــﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳــﯽ عمومی-استثنایی، داﻧﺸــﮑﺪه رواﻧﺸﻨﺎﺳــﯽ و علوم تربیتی، داﻧﺸــﮕﺎه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

محمد مهدی شریعت باقری |
اﺳﺘﺎدﯾﺎر، ﮔــﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳــﯽ بالینی-تربیتی، داﻧﺸــﮑﺪه رواﻧﺸﻨﺎﺳــﯽ و علوم تربیتی، داﻧﺸــﮕﺎه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101049_ef22196fe662af9706178c12a55b6a15.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات