|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سلامت روان دانش آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: مهارت های اجتماعی نقش بسیار مهمی در سلامت عاطفی و بهزیستی کودکان دارند. بنابراین آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان از اهمیت زیادی بر خوردار است. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر سلامت روان دانش آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی شهر رشت از طریق آموزش به معلم بوده است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون بود. این مطالعه در خلال سال 1396 تا 1397 در یک کلاس پایه سوم ابتدایی شهر رشت نیم سال اول انجام شد. والدین و معلمان پرسشنامه ها را قبل و بعد از مداخله پر کردند. آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان، ازطریق آموزش به معلم مربوطه که هر روز در ارتباط با دانش آموزان بود، انجام شد. از متد های شناختی رفتاری و تقویت مثبت استفاده شد. جهت ارزیابی اثربخشی مطالعه از چک لیست سنجش نقاط قوت و ضعف (SDQ) برای ارزیابی سلامت روان و ماتسون برای ارزیابی مهارت های اجتماعی استفاده شد. جهت آنالیز آماری اطلاعات از آزمون رتبه علامت دار ویلکاکسون و آزمون t زوجی و نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. نتایج: در این مطالعه میانگین سنی مادران 3/32 ± 37/79 سال و میانگین سنی پدران 4/42 ± 41/08 سال بوده است. میانگین نمره کلی مهارت های اجتماعی والدین از 13/65±225/54 قبل مداخله به 18/59±219/12 بعد مداخله کاهش معنادار داشته است (P=0/033) . همچنین براساس پرسشنامه سلامت روان (SDQ) معلم، از میان خرده مقیاس ها، میانگین خرده مقیاس بیش فعالی- کمبود توجه از 2/49±3/95 قبل مداخله به 1/55±2/62 بعد مداخله کاهش داشته که این کاهش معنادار بوده است (P=0/020). بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان توسط معلم بصورت کلی تغییرات معنی داری را دربهبود این مهارت ها و رفتار کودکان ایجاد نکرد . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارت های اجتماعی، سلامت روان، آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Social Skills Training on the Mental Health of Female Students in A Primary School |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Social skills play a very important role in children's emotional health and well-being. Therefore, social skills training to children is very important. Objective: The aim of this study was to determine the effect of social skills training on mental health of female students in a primary school in Rasht through teacher training. Methods: The present study was a quasi-experimental study using pre-test and post-test. This study was conducted in a third grade primary school of Rasht city for the first half of the year in 2017-2018. Parents and teachers completed questionnaires before and after intervention. The sessions were held during the school year. For social skills training to students used the relevant teacher who was connected with students every day. Methods of cognitive behavioral skills and positive reinforcement were used. The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and the Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) were used to assess mental health and social skills. Data were analyzed using statistical tests, Wilcoxon, and paired t-test, by SPSS V21. Results: The mean age of mothers was 37.79±3.32 years and mean age of fathers was 41.08±4.42 years. The mean total score of parents' social skills decreased significantly from 225.54 ± 13.65 before the intervention to 219.12 ± 18.59 after the intervention (P = 0.033). Also, according to the teacher's mental health questionnaire (SDQ), among the subscales, the mean subscale of hyperactivity-attention deficit decreased from 3.95 ± 2.49 before the intervention to 2.62 ± 1.55 after the intervention, which is a significant decrease. Has been (P = 0.020). Conclusion: The results of the present study showed that generally, social skills training to children by the teacher did not lead to significant changes in the improvement of these skills and children's behavior. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Social skills, Mental health, Training |
|
نویسندگان مقاله |
طاهره اصغری | Tahereh Asghari مرکز تحقیقات علوم رفتاری، شناختی و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
مریم کوشا | maryam kousha مرکز تحقیقات علوم رفتاری، شناختی و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سهیل سلطانی پور | Soheil Soltanipour گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
مونا موسائی | Mona Mousaei مرکز تحقیقات علوم رفتاری، شناختی و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
محبوبه روشندل راد | Mahbobeh Roshandel گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-735-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|