|
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۳۱-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه مدل ریسکهای فرآیند مدیریت تغییر در بیمارستانهای آموزشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بیمارستانهای آموزشی به طور مداوم با تغییرات محیطی مواجه میشوند که آنها را ناگزیر از اجرای فرآیند مدیریت تغییر میکند. با این حال، وقوع ریسکهایی باعث عدم موفقیت این فرآیند میشود. هدف پژوهش، ارائه مدل ریسکهای مدیریت تغییر در بیمارستانهای آموزشی بود. روشها: این پژوهش کیفی با روش نظریه دادهبنیاد و با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته با 14 نفر از مدیران و اعضای هیأتعلمی بیمارستانهای آموزشی که حداقل در یک برنامه مدیریت تغییر در بیمارستان مشارکت داشتهاند در سال 1398 انجام شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. تحلیل دادهها با روش کدگذاری حقیقی (شامل دو زیرمرحلۀ کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی) و کدگذاری نظری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. نتایج: ریسکهای فرآیند مدیریت تغییر در بیمارستانهای آموزشی شامل دسته ریسکهای برنامهریزی، اجرا و حفظ تغییر هستند. علل وقوع این ریسکها، متشکل از علل مرتبط با شناخت مسأله، برنامهریزی و مدیریت منابع انسانی است. پیامدهای ریسکها شامل سه دسته پیامدهای مرتبط با زمان، فرآیند و اهداف تغییر است. نهایتاً راهبردهای پاسخ به ریسکها، در سه دسته راهبردهای مربوط به برنامهریزی، اجرا و پایش تغییر تقسیمبندی میشوند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش به مدیران بیمارستانهای آموزشی کمک میکند تا پیش از آنکه ریسکها باعث شکست فرآیند مدیریت تغییر شوند، آنها را بشناسند و با راهبردهایی که به طور ریشهای علل وقوع ریسکها را مورد هدف قرار میدهند، با این ریسکها مواجهه مؤثری داشته باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت تغییر، ریسک، بیمارستانهای آموزشی. |
|
عنوان انگلیسی |
Toward a Model for Risks of Change Management Process in Teaching Hospitals |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Teaching Hospitals are constantly confronted with environmental changes that are forcing them to implement change management. However, there are risks that make this process unsuccessful. Therefore, the purpose of this study was explanation of the model of change management process risks in the teaching hospitals. Methods: This qualitative study was conducted through grounded theory using in-depth semi-structured interviews with 14 managers and faculty members of teaching hospitals who participated in at least one change management project in the hospital in 2019. In this study, targeted sampling was used. Data analysis was performed by substantive coding method (including open coding and selective coding) and theoretical coding using MAXQDA software. Results: The risks of the change management process in teaching hospitals include the risks of planning, executing, and maintaining the change. The causes that lead to these risks include causes related to problem recognition, planning and human resource management. The consequences of risks include three categories of consequences related to time, process and goals of change. Finally, risk exposure strategies are divided into five categories of strategies related to planning, implementation and monitoring. Conclusion: This study helps managers of teaching hospitals to identify the risks before the change management process failed. Then, effectively address these risks with strategies that fundamentally target the causes of the risks. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Change management, Risk, Teaching Hospitals |
|
نویسندگان مقاله |
مصطفی جهانگیر | Mostafa Jahangir Department of Health Information Technology, Varastegan Institute for Medical Sciences, Mashhad, Iran گروه فناوری اطلاعات سلامت، مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان، مشهد، ایران
علیرضا خوراکیان | Alireza Khorakian Department of Management, Faculty of Economics & Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad (FUM), Mashhad, Iran مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-535-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|