مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۹-۱۸

عنوان فارسی تأثیر مداخله‌ آموزشی ایفای نقش بر انتظار تجربه زایمان زنان باردار نخست‌زا
چکیده فارسی مقاله هدف: زایمان به عنوان خاص‌ترین تجربه‌ی زنان، در برخی از موارد با تجارب منفی مادر همراه است که می‌تواند یکی از علل افزایش میزان سزارین باشد. ایفای نقش از روش‌های نوین آموزشی، تجسم زایمان را آسان‌تر می‌کند. .مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش به شیوه ایفای نقش بر انتظار تجربه‌ی زایمان زنان باردار نخست زا در شهرستان ایلام اجرا شد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1398 انجام شد، 82 مادر واجد معیارهای ورود مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهر ایلام، به صورت تصادفی، به گروه‌های مداخله (41=n) و کنترل (41=n) تخصیص داده شدند. آموزش در گروه مداخله به شیوه‌ی ایفای نقش طی 3 نمایشنامه‌ی 40 دقیقه‌ای انجام گردید. گروه کنترل از مراقبت‌های معمول بارداری بهره بردند. ارزیابی انتظار تجربه‌ی زایمان، قبل از مداخله، بلافاصله پس از اتمام آخرین جلسه‌ی مداخله و نیز یک هفته پس از زایمان، با پرسشنامه انتظارتجربه‌ی زایمانی ویجما WDE-Q در دو گروه انجام شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه و دو طرفه با اندازه گیری های مکرر انجام گرفت. نتایج: مقایسه‌ی نمرات بلافاصله بعد از مداخله و قبل از آن (001/0>P-Value) و همچنین نمرات پس از زایمان و قبل از مداخله (001/0= P-Value) در دو گروه معنی‌دار بود. به صورتی که کاهش نمرات انتظار تجربه زایمان درگروه مداخله به صورت معنی‌داری از گروه کنترل بیشتر بود. نتیجه‌گیری: بکارگیری روش آموزشی ایفای نقش منجر به ارتقاء تجربه زایمان گردید. از این روش می‌توان در طی بارداری برای تشویق مادران و کاهش ترس آن‌ها بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ایفای نقش، تجربه بارداری، ترس از زایمان، تمایل به نوع زایمان

عنوان انگلیسی The Effect of Role-Playing Educational Intervention on the Expectation of Childbirth Experience in Primiparous Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله  Aim: Childbirth, as women's most special experience, is associated with negative understandings of mothers, which would be a reason for increasing the rate of cesarean section. Role training is a new educational method that facilitates the visualization of childbirth. The present study was conducted to determine the effect of role-playing training on the expectation of childbirth experience of primiparous pregnant women in Ilam. Methods: In this quasi-experimental study that was conducted in 2019, 82 mothers who met the criteria were randomly divided into intervention (n = 41) and control (n = 41) groups in comprehensive health centers of Ilam. The training in the intervention group was provided in a role-playing manner during three 40-minute plays. The control group received routine prenatal care. Evaluation of the expectation of delivery experience before the intervention, immediately after the last intervention session, and also one week after delivery, was performed with the Vijma Waiting Experience Examination Questionnaire (WDE-Q) in two groups. Data analysis was performed using SPSS software and an independent t-test, and one-way analysis of variance. Results: Comparison of scores for the two groups before and immediately after the intervention (P < 0.001) and also after delivery and before the intervention (P = 0.001) were significant. The reduction of expectation scores of delivery experience in the intervention group was significantly greater than the control group.  Conclusion: Applying the role-playing training method led to improving the delivery experience. This method can be used during pregnancy to encourage mothers and reduce their stress from childbirth.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Role training, Pregnancy experience, Fear of childbirth, Type of childbirth.

نویسندگان مقاله معصومه ملامحمودزاده |
MSc, Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد، مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

معصومه حیرخواه | Masoomeh Kheirkhah
گروه آموزش مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

هما صادقی اول شهر | Homa Sadeghi Avvalshahr
Department of Midwifery Education, Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

شیما حقانی | Shima Haghani
Department of Biostatistics, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-498-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات